Fest old world: Revisited
Пропонуємо до вашої уваги добірку україньких фестивалів, що лишилися у спогадах організаторів і артистів через свою незабутність та вміння зібрати Neformat Family і не тільки під одним дахом чи шматочком спільного неба.
Потихеньку вже минає рік від настання найтривалішої паузи в діяльності сучасного світу. І "потихеньку" тут ключове слово, адже все СТИХЛО — сцени зібрали, деякі майданчики для виступів закрили назавжди, а інші згорнули на невизначений термін, музиканти застигли в невизначеності поміж "ризикнути" й "почекати". Аби витягнути слухачів із такого самого коридору сумнівів та понурого настрою через спад концертної активності, ми вирішили поділитися з нашою аудиторією спогадами з минувшини, де на горизонті не майоріло й натяку на ситуацію, що склалася зараз, а зі сцени лунало найщиріше, один неповторний раз. Бо кожна з описаних подій являє собою унікальний відбиток у музичному минулому її учасників та нашого видання — храму, еклектично обставленого всім, на що багатий український андеграунд.
Усі описані події розташовані в календарному порядку.
Neformat Fest — 11–12/09/2010
Найстарішим і, відповідно, найпершим у нашому списку є "сімейний" дводенний Neformat Fest з українськими виконавцями винятково. На ньому переважно були представлені такі жанри, як хардкор, різні види металу, краст і тому подібне. Фестиваль став причиною та місцем зустрічі багатьох мешканців форуму Neformat’у, що становили своєрідну спільноту знайомих людей, дотичних до музичної незалежної сцени України.
"На цьому фестивалі не було жодного "прохідного" гурту — усі артисти були з певним багажем досвіду, різножанрові і яскраві. Кількість відданих сил та фінансів на його організацію була надто високою. Попри всю кайфовість атмосфери й дійства на сцені, фестиваль вкотре пройшов зі значними збитками, і сил повторювати такий досвід далі не було ані моральних, ані фізичних. Вже у 2011 році активність адміністрації форуму впала до мінімуму, а форум продовжував плисти за інерцією, поступово згасаючи та втрачаючи ком’юніті", — розповідає Олександр Масовець, організатор Neformat Fest та наразі постійний куратор діяльності всіх ресурсів під іменем Neformat. Саме на його думку ця подія є найпотужнішою із серії.
Ця подія стала апогеєм першої декади Неформату (2004–2014 рр), після чого почалося повне переосмислення діяльності організації:
"Починаючи з 2015-го, ми з новою командою і з новими силами почали шукати нові ідеї та нові сенси для фесту, експериментувати з жанрами, з кількістю сцен та локаціями. Він (фестиваль, ред.) точно перестав бути схожим на фести попередніх років. У 2020-му були плани зробити масштабний івент на абсолютно новому місці, з декількома сценами, частина з яких була б на відкритому повітрі. Але карантин змусив відкласти цей проєкт як мінімум на кілька років."
Виконавці: The Symbioz, Displease, Murder, Foible Instinct, Rise Of Cadia, Victim Of Chance, X-Box Murder, Forever Wasted, Slow Ride Home, Stoned Jesus, Poisoned, chorus:failed, Vogue Fall Decision, Шелест Запахов, Time Of Defeats / Время Поражений, Gumilinski, Marejada, Uprising Fomalhaut, Snakerider
044 Showcase — 23–24/03/13
Продовжимо столичним фестивалем із кодовою назвою 044HC. Повноцінно "шоукейс" заявив про себе у 2013 році й саме тогорічну подію ми обрали за орієнтир. Проходив перший дводенний хардкор / панк фестиваль у київській Малій Опері. Гурти, що представляли подію вперше, так і залишилися нерозривно пов’язаними із цим фестивалем, зокрема йдеться про Reminded, Sike та Bluesbreaker — вони становлять кістяк так званої "тусовки" 044HC.
За словами організаторів цих подій, з цим фестивалем пов’язано "багато пригод, які смішно згадувати лише постфактум", наприклад гурт Романа Кравця, (регулярного організатора фестивалю), що має назву Clearsight, двічі не зміг зіграти через втручання правоохоронних органів у діяльність музикантів.
Взагалі історія цього фестивалю сягає далеких часових та географічних широт — Роман певний час допомагав забезпечувати петербурзький фестиваль Raketa українськими гуртами та займався логістикою, і цей досвід став у пригоді під час організації "шоукейсів". Разом із Михайлом Благодиром (Bluesbreaker), ще одним постійним організатором, їм також вдалося успішно організувати тури для власних команд, що поклало початок цілому циклу фестивалів:
"З нагоди реюніону російського гурту Unconform ми вирішили зібрати якомога більше гуртів і гудіти в Малій Опері всі вихідні, і взагалі робити регулярні концерти під назвою 044HC в цьому місці. Було весело, оскільки тоді все місто вкрило снігом до поясу. Рейс Unconform скасували, тому вони діставалися різними способами й зіграли на другий день замість першого, дехто застряг у потягах на під'їзді до Києва, вибив ногою двері й дійшов пішки, а наші друзі з Москви з’їхали з траси й доїхали на розбитій тачці. Але в результаті все склалося, клуб був забитий украй і ми як слід розважилися", — коментує подію Роман.
Також варто додати для довідки, що після згаданого фестивалю був організований благодійний шоукейс під гаслом "United We Stand", метою якого був збір коштів для допомоги Миколі Лазаревському, який став жертвою побиття працівниками "Беркуту". Такий жест продемонстрував залученість цієї сцени до соціально-політичного життя України:
"У тій ситуації будь-яка сума була необхідною. Це була наша ініціатива допомогти чим зможемо."
Виконавці: Unconform (RU), Still, Bluesbreaker, Totentanz, Reminded, Woundead, Clearsight, Homesick, Sike, Міхур Равлика.
Вены-реки — 10–11/05/2013
Одноразова й безпрецедентна дводенна подія, що відбулася в Ужгороді, у клубах "Фантом" та "Бюргер". Цей скрімо / постметал / неокраст фестиваль був доволі масштабним — за два дні на ньому (фактично) встигли зіграти майже 15 гуртів із різних країн, та деякі із заявлених команд, на жаль, так і не змогли дістатися зазначеної локації вчасно.
Оголосили цей фестиваль ще восени 2012 року, уже зі списком виконавців та постером, автором якого був Саша Пес. Попри всю надану інформацію (лайн-ап, місто, дати), вподовж місяців велися обговорення щодо того, відбудеться цей фестиваль взагалі чи ні. Окрім того, що організатори змогли втілити цей фестиваль і привезти майже всіх обіцяних артистів, вони також узяли на себе пошук місця ночівлі як для музикантів, так і для слухачів, бо подія викликала великий наплив людей із різних регіонів України, пострадянських країн та Східної Європи.
У планах було зробити фестиваль щорічним, але не склалося. Можливо, це пов’язано з труднощами організації, яка багатьох розчарувала. Річ у тому, що клуб "Фантом" відмовився від усіх домовленостей і не дозволив провести другий день фестивалю в себе:
"Власник "Фантому", посилаючись на проблеми з електрикою в клубі, повідомив у суботу, в обід, що другий день фесту там проводити неможливо. Як виявилось, проблеми з електрикою за бажання усунути можна було, але власник категорично відмовився щось робити, жалівся на малу виручку на барі, срач біля клубу й тому подібне. Наперед таку ситуацію не передбачав ніхто, так би домовлялися з Амфітеатром або іншими перевіреними місцями. З моменту відмови клубу до початку 2-го дня фесту залишалося 3 години, (ми, ред.) в терміновому режимі почали їздити по всіх можливих варіантах. В Амфітеатрі, який підійшов би найкраще, на жаль, у той день уже був (запланований, ред.) банкет, в інших двох великих місцях — ремонти, ще в інших — відмови або ризик відмови під час фесту. Єдиний варіант, який погодився, був маленький, хоч і не дуже придатний для фесту "Бюргер", — ділиться враженнями один із відвідувачів фестивалю на форумі Neformat’у.
Також через велику кількість виконавців, що діставалися до місця проведення різними шляхами й не завжди успішно, виникали затримки та зміни в порядку виступів, що теж стало великим потрясінням для тих, хто приїхав заради конкретного гурту лише на один день, але не встиг його послухати, бо той грав наступного дня з певних причин.
Фото Наді Чаплін
Попри всі негаразди, більшість людей залишилася задоволена, у тому числі іноземні відвідувачі та виконавці, для яких цей фестиваль запам’ятався як один із найяскравіших. Це є великим досягненням для такої масштабної події, за організацією якої фактично стояла одна людина — Антон, басист гурту Rings of Rhea. Ось один із коментарів словацьких слухачів:
"[…] and of course that it was really nice weekend!!! we really enjoyed it! i use to go to fluff fest every year, but I think that this was even better then fluff!
hope that antony enjoyed that weekend the same way as us and he will do another fest soon
say hello to him, and much thanks for the house that he and artem (i think that his name was something like that) booked for us. hope that the condition of house when we left was okay, we were little bit more than drunk so we left there little mess."
Виконавці: Celeste (FR), PhyllisDietrichson (FR), Black Hourglass (HU), Remek (СZ), Euglena (RU), Gattaca (CZ), Shizune (IT), Ива (Eeva) (RU), Esazlesa (CZ), Sen Deni (BY), Axidance (RU), Exmisja (PL), Cathedraal (FR) (screamo), Marjory Stewart-Baxter (PL), Challendger Deep (BY), Alphabet Cities, Elephant Opinions, Rings of Rhea.
Маяк Фест — 6–7/07/13
Це найперший Маяк Фест. Заснований у 2012 році, він залишався на стадії зародку впродовж року, і лише у 2013-му його, на радість багатьом, вдалося втілити як яскравий хардкор панк фестиваль в Одесі. Першим та постійним місцем його проведення був Будинок Культури (ДК) імені Лібкнехта, тоді ще цілий. Дехто з відвідувачів фестивалю навіть зняв та змонтував годинний фільм про перший Маяк Фест, передбачивши величину, якої досягне ця подія з часом. Цей ролик дає уявлення не лише про музику, що лунала в нині постраждалому ДК, але і про типового відвідувача, якому був цікавий цей тепер уже легендарний фестиваль:
Перший Маяк Фест пройшов успішно, можливо, за винятком того, що заявлений російський гурт For You.Éarth не зміг приїхати через те, що їхній барабанщик зламав руку. Організатори лишилися задоволені своєю роботою зокрема та тими почуттями, що виконавці пробудили в натовпу:
"Спонтанно, восени минулого (2012 ред.) року, ми вирішили, що зробимо це, просто в загальних рисах уявили все й почали кликати гурти, ну прям справжня авантюра! Абсолютно кожний вклався в це. Нам допомагав багато хто з друзів і близьких, всюди. Спостерігати за цим, як твої товариші допомагають тобі здійснити те, що ще вчора здавалося неможливим, як одна родина — це почуття не передати", — ділиться один з організаторів дійства Сервер Терлекчі.
На такій позитивній ноті було оголошено також, що фестиваль стане щорічним, і ці плани теж втілилися, завдяки чому прозвучало багато унікальних гуртів, українських і не лише (докладніше про фестиваль загалом тут) .
Усього перший Маяк Фест тривав два дні. Окрім музики, до його програми увійшов кінопоказ, також фестиваль незмінно пропонував відвідувачам веганську кухню.
Автор фото невідомий
Виконавці: WxTxDxHxR, Homesick, Waytaker, Cold Season, The Symbioz, Holdback, Cios, Sike, The Occult, Tomorrow, Wild By Heart, Time of Defeats, My Victory, Kingpin, Rude Riot, Clearsight, Memorials, Partybreaker, For you, Earth, Bluesbreaker, Bona Fides, Aspire, Leviathan.
Burn The Scene For Fun 5 — 7/12/13
Заснований у 2011-му році, цей фестиваль вважається житомирським, хоча аж до 2013-го року скромно проходив на його околицях. І лише п’ятий Burn The Scene For Fun відбувся вже у житомирському центральному клубі Інфорум. Незмінно цей івент, як і більшість інших андеграунд-подій, є приводом для зустрічі багатьох роз’єднаних кілометрами поціновувачів музики та друзів. Та окрім цього, п’ятий Burn The Scene For Fun виділився з решти приїздом іноземних виконавців.
"Rivers Run Dry, наприклад, проїхали 2000 км із Будапешта й назад (по дорозі вони зіграли в Ужгороді та Виноградові для 15 і 20 людей відповідно), простояли на кордоні кілька годин, давали хабарі ДАІшникам, і все це, по суті, заради одного концерту. Також усі музиканти віддали частину грошей "за проїзд", аби наш мінус був не таким великим. Це і є панк, а не "дядь, за соточку пропустиш?", почуте від знайомих", — йдеться у старому інтерв’ю організаторів івенту.
Мало того, оскільки фестиваль проводився вже не вперше й не вдруге, його кураторам вдалося вийти на новий рівень організації, за що відвідувачі неодноразово дякували:
"Цього разу нам вдалося привезти відмінний склад музикантів і по максимуму скоротити будь-які неприємні моменти під час проведення. Але це все завдяки тому досвіду, який ми встигли накопичити при організації попередніх частин фестивалю й концертів. Якщо взяти на себе сміливість оцінити виконану роботу, то ми впоралися на п'ять із мінусом (або чотири з плюсом?), тому що деякі неприємні моменти все ж були", — йшлося у тому ж інтерв’ю.
Виконавці: I Know (BY), ксилема (BY), Rivers Run Dry (HU), La Quiete (IT), Raein (IT), Cold Comfort, hurtovyna, Memorials.
Doom Over Kiev VII — 07/11/2015
Цей фестиваль, присвячений дум металу, є найстарішим в Україні та відомий далеко за її межами, зокрема, він є найбільшим серед фестивалів цього жанру в Східній Європі. На першому "думі" були українські артисти виключно, але вже з другої події почалася співпраця з європейськими музикантами. Фестиваль є знаковим із багатьох причин, наприклад, лише на ньому вперше й востаннє виступив цікавий криворізький гурт Automnia, уперше виступив наживо там і гурт Kauan, також організатори фестивалю вперше привезли легендарних фюнеральщиків Esoteric та дет-дум-металістів Saturnus до України, а київський гурт Vin de Mia Trix взагалі був заснований під враженням від найпершого DOKу.
"Коли ми збиралися з людьми з форуму поціновувачів думу, то розуміли, що нас таких багато і було б круто провести якийсь концерт, де виступали б лише думові артисти. У ті часи (~2005–2007 рр.) були лише "солянки", а от концертів було дуже мало й артистів, здавалося, не так багато, — каже Євгеній Dargaard, один із постійних організаторів Doom Over Kiev. — Після першого організованого спільними зусиллями фестивалю ми мали успіх — був майже повний зал, тому ми продовжували горіти цією ідеєю, ми все робили власними силами, спочатку навіть без уявлення, що це взагалі таке — організувати концерт. Ми завжди працювали над своєю репутацією, аби в нас не виникали затримки й не було жодних проявів неповаги до слухача та його часу. Саме тому всі фестивалі пройшли успішно, якісно."
Сімку загалом прийнято вважати щасливим числом, але сьомому фестивалю з цієї серії довелося скоритися перед подіями на Майдані 2013 року, що настрашили не лише музикантів, які збиралися виступити на DOK, але і слухачів, які не знали, чого очікувати від завтра:
"Зазвичай на підготовку фестивалю йде близько 9–10 місяців. Тоді в нас уже були придбані квитки для хедлайнерів October Tide. Коли протести лише починалися й були мирними, у нас ще була надія, що фестиваль відбудеться. І October Tide були готові "ризикнути", аби дотриматися всіх домовленостей, бо вже тоді посольство попередило їх про те, що ніби Київ є небезпечною зоною. А от інший німецький гурт Worship просто перестав виходити на зв’язок, що нас дуже неприємно здивувало. Згодом почалися розстріли й ми зрозуміли, що ситуація набуває серйозності й у таких умовах взагалі неправильно думати про концерти."
Усе-таки October Tide змогли виступити на Doom Over Kiev VIII, от тільки фестиваль під знаком VII відбувся 7 листопада 2015 року у MonteRay Live Stage. Навіть коли гурт Antimatter, що мав виступати на DOK VII, не зміг сісти на літак через скасування рейсу авіакомпанією, команда організаторів фестивалю швидко знайшла інший спосіб доставити музикантів:
"Коли вони дісталися іншим маршрутом, у нас уже розпочався концерт. Була невелика затримка, але хлопці одразу з літака доїхали до клубу, зайшли в гримерку, нашвидкуруч дістали інструменти й тут же вийшли грати. Такі ситуації, на жаль, трапляються, але вони ж і демонструють, наскільки серйозне в організаторів та в артистів ставлення до власної роботи."
Також цей фестиваль є наймасштабнішим за охопленням аудиторії серед андеграундних подій, так, приміром, останній дводенний DOK, зібрав близько тисячі людей.
Виконавці: Pantheist (UK), Antimatter (UK), Kauan (RU-UA), When Nothing Remains (SWE), Vin de Mia Trix, Nightspirit.
Robustfest vol. IV — 23–24/04/16
Перший Robustfest відбувся у 2011-му році і відтоді вважається чимось великим та якісним за замовчуванням із його гаслом "SPACE. LOVE. HEAVINESS". Це фестиваль, що помітно еволюціонує й буквально ніколи не залишається на тому ж місці — кожна із подій має свою локацію, а склад виконавців ще жодного разу не повторювався! Та все ж ми виокремили саме той фестиваль із серії, що, за словами одного з організаторів, був цього вартий:
"По суті кожен івент зі складовою "Robust" є унікальним за атмосферою, афішею, лайн-апом. Можна сміливо колекціонувати враження від таких заходів — це найкраща інвестиція). Але за всіма параметрами Robustfest vol.IV (2016) можна назвати видатним: 13 гуртів із 7 країн на одній сцені за 2 дні, 6 художників із різних країн брали участь у візуальному оформленні фестивалю, кожний гурт був анонсований видовищним постером", — розповідає Філіп Добров, організатор Robustfest.
Проходив він у Києві, у клубі MonteRay Live Stage. Попередній Robustfest проходив за 2 роки до того, а дату Robustfest vol. IV переносили двічі, що лише розпалило очікування слухачів стонеру, думу та психоделіки — у клубі зібралися сотні людей.
"Всі гурти доїхали й зіграли — що може бути краще? Більшу частину задуманого вдалося втілити, наприклад, виставку постерів та інфо-буклет. Емоційна чаша значно перевісила фінансову", — додає Філ.
Докладніше з атмосферою та подіями можна ознайомитися в матеріалі Noizr.
Виконавці: Greenleaf (SWE), Weedpecker (PL), Sardonis (BEL), Coat (BY), Elder (US), Dekonstruktor (RU), Pree Tone, Atomic Simao, Celophys, 5R6, Soom, Dreadnought, The Curse of Wendigo.
Space Fest: Kharkiv Edition — 11/12/2016
Якщо вже говоримо про регулярні фестивалі, то ніяк не можна оминути Space Fest, особливо зважаючи на те, що український построк таки є й активно розвивається. Цей фестиваль був започаткований у 2014 році, як не дивно, у Києві, та нерідко виїжджав за його межі. І далі роздмухуючи вогник ностальгії, приділимо увагу саме Space Fest: Kharkiv Edition, що відбувся у харківському клубі ACUNA MATATA. Вхід на нього був безкоштовним, так само як і на перші три фестивалі в столиці:
"Головною метою цього фестивалю була популяризація цієї музики. Провести його безкоштовно було можливо завдяки партнерству з різними клубами та волонтерству багатьох небайдужих, уже не кажучи про роботу самих музикантів. Ми були і є зацікавлені в тому, аби подібна музика була доступною якомога ширшому колу людей. Дуже боляче бачити, як невідомими залишаються фантастично круті проєкти, яким просто не вистачило сил донести свою музику до слухачів", — розповіла Ірина Колеснікова, єдина й незмінна організаторка всіх Space Fest’ів.
Але також вона наголошує, що фінансовий бік є запорукою якості події, гарного звуку й комфорту відвідувачів, тому більша частина фестивалів усе ж відбувається на платній основі.
Фото Нестора Підгурського
Загалом цьому фестивалю вдалося вивести із тіні жанр, що тривалий час там перебував, зробити на ньому акцент і зміцнити комунікацію всередині музичної построк спільноти.
"Space Fest — зараз майже єдиний фестиваль, який відкриває українському слухачу багато цікавих гуртів, адже вони є та їх чимало. Але спроби об'єднати це все нікуди не ведуть, на мою думку, тому що всі гурти діють (або не діють) відокремлено. Через це в нас нема поняття "вітчизняна построк сцена". Взагалі, проблема наших музикантів, мабуть, у будь-якому стилі — це вигадана конкуренція між собою, один одному щось доводить… Одні й ті ж імена на великих фестивалях… ", — зазначає гітарист колективу Way Station Микита Юдін.
Виконавці: Edwin Hubble, Pattern B, Nice try, Gagarin!, Stephano Goes Wrong.
Особлива подяка кожному, хто допоміг мені зібрати повну й деталізовану фестивальну картину: Eugene Dargaard, Ірині Колєсніковій, Роману з Clearsight, Філіпу Доброву.
Обкладинка - фото Світлани Яновської