Онлайн-концерти: як організувати найкращим чином

Карантин колись мине, а онлайн-концерти, імовірно, затримаються з нами надовше. Тому ми зібрали корисні поради від тих, хто вже має досвід роботи з онлайном, або ж сам вперше взявся за подібну практику і набив на тому власні гулі.

Початок 2020 року видався непередбачуваним через вир подій, що зробили життя схожим на антиутопічний роман, вигаданий у кращих традиціях жанру. Світ ураз змінився й людям майже всіх існуючих професій довелося продемонструвати свою гнучкість і швидко пристосуватись до нових обставин. Збитків зазнали й продовжують зазнавати всі, й особливо відчутним і болючим цей процес став для музичної індустрії, найперше у сфері живих виступів. Проте музиканти з усього світу вийшли із ситуації та вирішили робити онлайн-концерти на час карантину.

Кожного дня безліч виконавців та гуртів, що грають у найрізноманітніших жанрах, роблять онлайн-трансляції. Так, наприклад, KADAVAR був змушений припинити гастролі, проте учасники гурту вирішили прямо зі своєї студії в Берліні зробити Facebook livestream concert. Онлайн-трансляції, які неодноразово робив David Gilmour, більше схожі на домашні посиденьки: за столом збирається вся родина, він грає на акустичній гітарі та співає у перервах між тим, як його дружина Polly Samson — письменниця й авторка текстів пісень, читає уривки зі своєї нової книги "A Theatre For Dreamers". Формат інтерв’ю в Instagram під назвою "Stay the F*ck Home: The Isolation Interviews" впровадив Norman Branno — колишній гітарист гурту Texas Is the Reason й автор і редактор антології 90s zine Anti-Matter. З ним уже поспілкувалися Geoff Rickly з гурту Thursday, вокаліст Touché AmoréJeremy Bolm, лідер гурту RefusedDennis Lyxzén.

Онлайн-трансляції з’явилися і в Україні, й поки це малодосліджене явище. Сьогодні українські музиканти тільки починають робити свої перші онлайн-концерти, тому в них можуть виникнути проблеми з налаштуванням якісного звуку чи красивої картинки. Отож ця стаття допоможе спланувати ідеальний онлайн-концерт і не тільки налагодити кращий контакт зі своєю аудиторією, а ще й, можливо, заохотити нову.

Для чого потрібен онлайн-концерт?

Причини можуть бути різні: нагадати про себе, поспілкуватися з аудиторією, зробити просто задля втіхи чи від нудьги або навіть для того, щоб заробити. Однак, варто пам’ятати, що це маркетинговий інструмент, яким не всі правильно користуються, адже за допомогою нього можна залучати нову аудиторію, продавати мерч або музику на стримінгах, отримувати донати. А якщо ваш онлайн-концерт буде нецікавим, ви можете даремно витратити час та гроші.

Промо онлайн-концерту

Для початку потрібно правильно обрати час трансляції — бажано, щоб у цей день не показували кращі матчі Ліги чемпіонів. Також було б добре, якби гурт, на який теоретично може піти ваша цільова аудиторія, не проводив у цей день власний ефір. Після цього потрібно проанонсувати онлайн-концерт у соцмережах на своїх сторінках та в тематичних пабліках. Чим раніше ваші слухачі дізнаються про те, що ви збираєтесь за тиждень, умовно кажучи, о 20 годині вечора влаштовувати концерт, тим більше шансів, що вони знайдуть можливість його подивитись і послухати. Якщо ви можете підключити ЗМІ — обов’язково зробіть це, і не забувайте хоча б раз на кілька днів нагадувати глядачам про майбутній прямий ефір — можна писати пости чи знімати та викладати відео й таким чином підігрівати інтерес до події.

По той (технічний) бік екрану

Варто зазначити, що існує безліч варіантів як самої організації онлайн-концертів (наприклад, можна зробити все самостійно або скористатися послугами професіоналів, які нададуть локацію з усім необхідним), так і налаштування звуку.

Так, Макс Товстий, який ще з перших днів карантину почав займатися онлайн-трансляціями та пропонує усім охочим послуги своєї BrokenBricks Studios, розповів, що йому для стріму необхідні: конденсаторний та динамічний мікрофон Shure SM58, мікшерний пульт, аудіоінтерфейс MOTU M2, гітарний процесор Fender Mustang Floor, камера Canon 6D та софіти. Він зауважує: "По-перше, потрібна хороша техніка, а це задоволення не з дешевих, по-друге, людині без досвіду налаштувати цю техніку буде нелегко".

Продюсер та звукорежисер у "Тут і зараз" Андрій Іздрик, якого настільки турбувала (не)якість побачених онлайн-концертів, що він провів безкоштовний вебінар для українських виконавців на цю тему, наголошує на тому, що естетика сирого гаражного звуку пасує не всім, і вона має бути свідомим вибором:  "Хороший звук — частина хорошої музики. Звук важливий, якщо вам взагалі важлива ваша музика і ваші слухачі". І для того, щоб добре звучати, варто дотримуватися його порад:

  1. Ставтесь до свого квартирника так само, як би підходили до виступу в невеликому барі: продумайте програму, пропишіть конферанс (ред. коментування виконуваних пісень, розмови між ними), перечитайте свій райдер, зберіть потрібний апарат, включіться через мікшер (у багатьох музикантів і так валяється вдома якийсь дешевий 8-канальний – навіть він стане помічним у багатьох випадках), зберіть із нього стереосуму, з’єднайте її із відео й відправте в ефір.
  2. Запам’ятайте, поки справа не дійшла до відео, то задача нічим не відрізняється від публічного виступу: все, що потрібно на сцені (окрім колонок), у цьому складі знадобиться і на домашній трансляції.
  3. Якщо дуже хочеться вести стрім саме зі смартфона, то звук із нього все одно варто завести через якийсь аудіоінтерфейс. Багато сучасних моделей (Focusrite, Steinberg і т. д.) можуть працювати з планшетами чи навіть смартфонами (цей режим називається class-compliant).
  4. Якщо ж аудіоінтерфейсу немає, то можна взяти мобільний аналого-цифровий перетворювач на зразок тих, що робить iRig.
  5. Якщо ж замість пульта хочете зібрати мікс в DAW (ред. цифрова звукова робоча станція, призначена для запису і редагування цифрового аудіо) – зберіть, проте не використовуйте один комп’ютер і для обробки звуку, і для трансляції: це нестабільно й можна легко перевищити ліміт процесорних ресурсів. Краще з одного комп’ютера віддати стереосуму, а в інший — прийняти та видати в ефір. На перетворенні "цифра-аналог-цифра" ви втратите вкрай небагато, зате добре виграєте на стабільності.
  6. Подумайте про те, щоби в кадрі відбувалася хоча б якась дія – рух камери, зміна ракурсів. Потім – про камери, їхню кількість і освітлення. Останнє особливо важливе: існують умови, в яких із дешевої вебкамери можна витягнути пристойне зображення, але це можливо тільки при хорошому освітленні.

Чому важливе наповнення?

Музичний редактор Дмитро Стойловський, який склав компанію Андрієві на згаданому вище вебінарі, розповів: "Схема офлайн-концертів, коли сцена, звук, світло, люди поряд — все працює на залучення глядача в атмосферу концерту — неможлива, адже в онлайн-концертах ці фактори відсутні. Слухача потрібно зацікавлювати чимось ще й утримувати його увагу".

Саша Буль був одним із перших в Україні, хто зробив онлайн-концерт. Він радить звернути увагу на наповнення:

"Слід розуміти, що ані світлового шоу, ані потужного звуку ваш глядач не побачить та не почує. Сам виступ має підкупати іншими аспектами. Просто грати музику замало. Потрібно бути цікавим. Розбавляти пісні можна чим завгодно. Як-то кажуть, хто на що вчився. У моєму випадку це історії".

Поспілкувавшись із ними, вдалося виділити ряд правил, які допоможуть зацікавити глядача. Отож ловіть:

  1. Напишіть сценарій, хоча б тези: як буде проходити концерт, що ви будете говорити та про що розповідати?
  2. Обов’язково продумайте треклист.
  3. Спілкуйтеся з аудиторією: ставте питання глядачам та відповідайте на коментарі.
  4. Не запитуйте в глядачів: "Що вам зіграти?", "Про що вам розповісти?", — це нецікаво!
  5. Заготуйте кілька історій та жартів, які розкажете в прямому ефірі, згадайте курйозні випадки, які з вами траплялися.
  6. Не робіть довгі паузи між піснями та взаємодійте одне з одним.
  7. Якщо не знаєте чим заповнити паузи, знайдіть людину, яка буде асистентом на вашій онлайн-трансляції.
  8. Не акцентуйте увагу, якщо ви десь налажали, продовжуйте грати далі. Якщо лажа очевидна для глядачів, спробуйте пожартувати — доречний гумор згладить незручність.
  9. Шукайте нестандартні рішення. Можна поекспериментувати та надати нового звучання пісням. Наприклад, виконати їх на акустичній гітарі чи укулеле.
  10. Якщо є якісь проблеми зі звуком, подбайте про те, щоб хоча би картинка була якісною.

Варто взяти на озброєння ще й те, що на онлайн-концерти приходить не тільки ваша цільова аудиторія, але й нова, яку потрібно зачепити й викликати в неї бажання залишитись. Тому Дмитро Стойловський зазначає: "Існують три складові онлайн-концерту: звук, картинка й те, чим ви заповнюєте паузи. Чим краще буде кожен із цих елементів, тим більша ймовірність, що вашим концертом будуть ділитися, його будуть переглядати й т. д. І, до речі, це додатковий контент для вашого YouTube-каналу — ви можете придумати тег, на кшталт #музикаікарантин2020, зробити нарізку ваших відео й використати їх як live-кліпи. Якщо у вас дійсно хороша картинка".

До слова, на сторінці Дмитра можна знайти детальніші поради та ідеї щодо проведення онлайн-концертів.

Як це працює на практиці?

Учасники гурту ShamRocks розповіли, що їхній онлайн-концерт відбувся замість живого виступу в Києві, який довелося скасувати через карантин:

"Тобто всі вже знали про концерт, ми лише повідомили про зміну формату. Через усі ці події довелося суттєво обмежити святкування Дня Святого Патріка (головного свята року!), тож це, радше, був подарунок нашим слухачам. Щодо донату — згадали в останній момент. Дякуємо глядачам, адже вони активно нас підтримали, а хтось жартома навіть писав, що це «гроші за вхідний квиток»".

Для гурту Мотанка в пріоритеті був звук, тому більшість сил та часу вони витратили на роботу з ним:

"Підготовка до концерту, саме ознайомлення з технічною програмою, через яку виводився ефір, тривала декілька днів, а підключення інструментів та налаштування звуку на самій студії — близько 2,5 год". Музиканти також мусили скасувати вже більш як 10 виступів та сольників й вони вдячні за донати (хоч це й не було першометою), адже витратили багато запланованих фінансів: "Ми хотіли просто пограти, підтримати та підбадьорити людей, поспілкуватися з ними".

Хлопці з More Music Club розповіли про те, що онлайн-трансляції для них стали новою сферою діяльності й вони всього навчились у процесі самі — їхні перші стріми були просто з айфону. Вони поділилися:

"Спільними зусиллями вже 8 квітня нам вдалося вийти в ефір на YouTube з якісним звуком і картинкою. Нам пощастило, що у нас є своя аудиторія, яка звикла, що ми викладаємо по 3-4 івенти на тиждень під час роботи клубу. Тому після 2-тижневої паузи, коли ми почали анонсувати онлайн-концерти, вони відразу знайшли відгук. Великим плюсом вважаємо те, що зараз ми можемо показати нашу локальну андеграундну сцену не лише в Україні, а й за її межами".

Інколи доводиться змінювати плани в останній момент. Так хлопцям з гурту O’Hamsters довелося змінити формат онлайн-концерту на онлайн-зустріч із фанатами:

"Спочатку ми домовилися з однією локацією, де за 2 дні до концерту нам заявили про те, що проводити його не готові. Ми знайшли іншу — і знову все злетіло за день до стріму. Знайти локацію зараз важко — репетиційні бази в більшості випадків на карантині, є шанс домовитись лише з майданчиками, які спеціалізуються на онлайн-стрімах та лайвах, а там черга з бажаючих. Ми хотіли щось більше схоже на клуб, аніж на репетиційку. Можливо, це й зіграло з нами злий жарт". Хлопці зробили зустріч в Zoom і транслювали її на YouTube. Вони змонтували та показали 30-хвилинне відео з пригодами, що траплялися під час поїздок, створили унікальний мерч, присвячений стріму й доступний для замовлення протягом лайву та ще одну добу (замість донатів), розіграли одну футболку з дизайном, показали новий мерч — фірмові худі, засвітили невеликі фрагменти з двох нових пісень.

Щодо фінансового питання майже всі опитані зійшлися на думці: витрати на організацію, за умови, що у музикантів немає власної студії або відеоапаратури, співставні з витратами на організацію живого концерту в невеликому клубі.

Оскільки онлайн-трансляції стали дуже популярними серед музикантів, то на цій хвилі почало з’являтися чимало майданчиків, які пропонують свої послуги в організації, такі як Ukrainian Main Stream (їх заснували клуб Х.Л.А.М. та RIDER RENT за підтримки Projection Systems) або Киев Livestream, але ви можете нагуглити більше подібних пропозицій. Київський бар Хвильовий, у якому було заплановано чимало концертів, на час карантину просто переформатувався. Організатори вирішили не скасовувати концерт гурту Straytones з презентацією нової барабанщиці й провести його як онлайн-трансляцію у форматі Music & Talks.

Наразі невідомо, скільки точно ще триватиме карантин та коли стабілізується ситуація, чи приживеться в Україні формат онлайн-концертів і що з ним буде в майбутньому, проте знання про правильне використання онлайн-ресурсів необхідні кожному музикантові.

Neformat.com.ua ©