KRODA – Навій Схрон (2015)
«Вони є справжньою, безкомпромісною елітою», -писав я про групу Kroda 5 років тому в рецензії на знаменитий «Чорнотроп», який багато в чому став поворотним у їх дискографії, і подальша творча еволюція улюбленої для багатьох банди підтвердила правильність цих слів. 2015-й для української блек метал сцени став одним із найбільш плідних років: з’явилися традиційно сильні альбоми харків’ян Drudkh і Khors, а Kroda взагалі відзначилася аж двома лонгплеями, перший з яких (GinnungaGap GinnungaGaldr GinnungaKaos) вийшов на Бельтайн (тобто в ніч на 1 травня), а другий (Навій Схрон) – на Самайн (ширше знаний нині під назвою Галовін).
Слід сказати, що вже з перших анонсів другої платівки було чітко зрозуміло, що вона матиме відмінну від GGG специфіку, за обсягом на 2/3 складаючись із треків, які справедливо можна затегати як dungeon synth та old school dark ambient. Про це свідчили як відповідні елементи артворку з руїнами нічного замку під зоряним серпневим небом, так і власне музика, яку в цьому анонсі репрезентував трек «Тисячі Очей Нічних Сестер», котрий так і лишився для мене улюбленим у цьому альбомі завдяки своїй неповторній атмосфері та мінімалізму. Також майже одразу стало відомо, що решта «навського» хронометражу складатиметься з метал-треків.
Слухачам зі стажем легко пригадати давні «стосунки» Кроди з ембіентом – ще з часів релізу 5 Jahre Kulturkampf, тож несподіванкою такий анонс можна було вважати лише наполовину, але новим стало домінування цього стилю. Незважаючи на це, новина набрала немалого резонансу серед тих, хто слідкує за сценою. За відгуками, опублікованими з моменту релізу, очевидно, що Навій Схрон в більшості випадків цілком виправдав покладені на нього сподівання.
Враження від альбому досить непросто (та й навряд потрібно) детально вербалізувати (як то нерідко буває з витворами з ритуально-містичною основою), тож зазначимо найголовніші. Безперечно, Навій Схрон (однойменний до третього треку GGG) найкраще слухається в темряві, адже його лейтмотивом є подорож у дикі місця в ніч, коли у природі настає сезон смерті й холоду, а грань між світами живих і мертвих тимчасово недійсна.
Звертання до ембіенту в цьому контексті більш ніж логічне. Кожен з перших шести (переважно синтезаторних, хоча чуємо тут і сопілку, і литаври) треків, створених у взаємодії з учасником Reusmarkt Clin'ом, відмінний від решти і водночас і підпорядкований заявленій концепції альбому. На друге місце серед них я поставлю мінімалістичний шедевр «…Біла Крейда, Чорна Труна…», який нагадує Burzum тюремного періоду. Неможливо не відзначити також найбільш інфернальний трек - «Біснувата», в якому використано запис сеансу екзорцизму. Звісно, на відміну від решти треків ембіентного «блоку», навряд у багатьох виникне бажання його неодноразово переслухувати, але він бездоганно вписаний в загальну структуру альбому, проводячи слухача до метал-частини.
Остання також є в деякому сенсі неоднорідною, зважаючи на генезу тих трьох треків, які її складають: як виглядає, лише один з них , «Мертвомарення», є цілком новим твором, натомість «Колір Культури Прадавніх» є глибоко переосмисленою (і перекладеною українською мовою) версією шостого треку з єдиного альбому проекту Волхв, створеного Eisenslav’ом в далекому 2004 році, а фінальна композиція взагалі є кавером на класику Nokturnal Mortum з альбому To The Gates Of Blasphemous Fire (1998). Давно знаний хист Кроди до переспівів і сучасний саунд роблять цю версію пісні навіть сильнішою за оригінал (хоча фани культових харків’ян у більшості з цим навряд погодяться). Оригінальні метал-номери виглядають логічним продовженням пісень альбому GGG: подекуди використовується чистий вокал, і саунд в цілому є досить «ліричним» (якщо цей термін є доречним у випадку з HelCarpathian Black Metal). Важливо, що при цьому Крода абсолютно не втрачає властивої їй атмосфери.
Підсумовуючи сказане, констатуємо, що Навій Схрон однозначно входить до топових лонгплеїв 2015-го, поєднуючи в собі найкращі традиції обох стилів із умовно експериментальними елементами, і там, де комусь може заважати роздвоєність, ми вбачаємо різноманітність. Ну а цьогоріч варто очікувати на DVD «Kälte Aurora Live in Lemberg II», який нині монтується і так само як і задокументований масштабний концерт-ритуал, містить ембіентну і метал-частину. Тізер першої вже можна (і варто) переглянути: https://www.youtube.com/watch?v=YySxao01ZaM
Слухати / завантажувати:
https://kroda.bandcamp.com/album/navij-skhron
1.Жухлим Листям Поховане (BuriedWithFallenLeaves)
2.Тумани Загубленої Землі (Reusmarkt'sMist)
3. Чортові Скелі (Devil'sCliffs)
4. ...Біла Крейда, Чорна Труна... (...PaleChalk'n' DarkCoffin...)
5. Тисячі очей Нічних Сестер (ThousandEyesofCelestialSisters)
6. Біснувата (Possessed)
7. Мертвомарення (Necrotrans)
8. Колір Культури Прадавніх (ColourofAncient'sCulture)
9.Под знамёнами Рогатого Князя (Under The Banners Of Horned Knjaz) (Nokturnal Mortum cover)