Коронавірус vs музика: як допомогти індустрії
Пандемія коронавірусу та введений через неї карантин, без сумніву, вплинули на музичне життя України. Купа концертів була скасована або перенесена, деякі музиканти вже опинилися на межі фінансової кризи, а частина закладів розглядає варіант повного закриття, до того ж невідомо достеменно, як довго усе це триватиме. Тож саме час поговорити про вже отримані збитки та як саме ви можете допомогти українській музичній сцені протриматися у цей нелегкий період.
Карантин, введений через пандемію коронавірусу у багатьох країнах, уже спричинив великі збитки музичній індустрії. Торкнулося це й України. Поки обмеження триватимуть до 3 квітня, але цілком реально, що вони розтягнуться і до кінця травня, якщо взагалі не до осені. Словом, прогнози туманні і в найближчому майбутньому варто очікувати на ще більші збитки для музикантів, організаторів, власників клубів та й загалом усіх причетних до цієї сфери.
Отож, ми вирішили нагадати нашим читачам про те, наскільки важлива взаємопідтримка у ситуації, що склалася, але для цього, найперше, треба було краще зрозуміти, що коїться, тож ми звернулися до кількох українських музикантів, організаторів та закладів різного масштабу. Усім ставили три майже однакові запитання:
1. Яких втрат ви зазнали через введення карантину?
2. Як, на вашу думку, слухачі/відвідувачі можуть підтримати вас у чинній ситуації?
3. Чи розраховуєте на якусь підтримку держави, і якщо так, то у якій формі?
Що сталося?
Дуже коротко. Якщо ви — та щаслива людина, котра якимось чином усе пропустила (як Джаред Лето, наприклад), нагадаємо, що в Україні запровадили низку обмежень через коронавірус. Так, з 17 березня по 3 квітня заборонені масові заходи за участі понад 10 осіб, ТРЦ, ресторани, розважальні заклади закриті, обмеження поширюються навіть на громадський транспорт, а на порушників чекає штраф у розмірі 17-34 тисячі гривень. Обмежень на виїзд за кордон немає, але більшість європейських країн, так само як і Україна, заборонили в'їзд іноземцям. Отже, жодних концертів, навіть на барі підняти гроші клуб не зможе, а музикантам ніде виступати, словом, концертна індустрія паралізована. І так по всьому світу.
Музиканти
Спершу про музикантів. Не секрет, що значна частина андеграундних гуртів в Україні заробляє на музику, а не заробляє нею. Тож відчутно карантин та, як наслідок, економічна криза може вдарити радше по їх основному місцю роботи, але не прямо по музичній діяльності. Як приклад, ужгородський гурт Обрій, який скасував 10 концертів, але фінансово цього практично не відчув.
"1. Ми запланували 10 концертів на весну — 7 в Україні та 3 закордоном. Скоріше за все, всі вони скасуються. Фінансові збитки у нас невеликі, бо на руках були квитки на перші два концерти, їх довелося здати. "Попали" на комісію, але то смішні гроші, якось переживемо. А так, дуже шкода, концерти — це найулюбленіша частина життя гурту.
2. Купівля мерчу, релізів на бендкемпі. Для тих музикантів, у кого музика — це, радше, хобі, як у нас, це допоможе покрити певні витрати, які пов'язані з діяльністю гурту. Запис чи зйомки відео, наприклад. Все ж життя не зупиняється і є певні плани, для реалізації яких знадобляться гроші. Якщо говорити про саме трудяг з андерграунду, які живуть коштом своєї музики, але при тому не мають певної фінансової подушки на випадок такої ситуації, як зараз, то підтримати їх фінансово — це вже питання пристойного фізичного існування. Вважайте, на деякий час люди лишилися без концертів, а тому і без заробітку."
Трохи більше грошей на квитках втратив київський кельтік панк O'Hamsters, який на весну планував тур Україною.
"1. Нам довелося перенести на квітень, травень або на невизначений строк 6 концертів в Україні, запланованих на березень. Крім того, цілком вірогідно, доведеться скасувати або перенести два квітневі гіги у Білорусі та ще один в Україні. Це втрати й організаційні, й фінансові, й емоційні — для нас концерти є надзвичайно цінними, а на День Святого Патріка ми вперше не грали з 2013 року :( Мало того, ми вже чуємо натяки на можливість скасування і літніх фестивалів, з якими у нас є попередні домовленості. Щоправда, говорити про якусь визначеність у цьому питанні зарано. Водночас, на щастя, ми — гурт, який займається музикою виключно як хобі, тому не залишаємося без роботи. Більше працюватимемо над новими треками, це якраз та перерва у концертах, яка була нам для цього потрібна!
2. Шляхів — безліч: купляти мерч, донатити на стрімах і онлайн-концертах (зараз такі проводять дуже багато гуртів), купляти та слухати музику (це стосується всіх майданчиків та носіїв — від стримінгів та bandcamp до вінілів та касет) і просто давати гурту знати, що фани на місці, фани поруч! Навіть коментар у Facebook про те, щоб музиканти трималися, не хворіли та не сумували — це вже надзвичайно приємно :)"
Максим Сікаленко, засновник проєкту Cape Cod, на авіаквитках втратив ще більше, оскільки планував виступи не в Україні, а за кордоном, але відзначає, що зараз артист має підтримувати слухача і державу, а не навпаки.
"1. Логістичні затрати на мандрівку до Берліна, оскільки цей виступ організовувався за власні кошти. У всіх інших випадках затрати понесли організатори, тому у них наразі більше демеджу ніж у мене.
2. Не піддаватися паніці, дотримуватися правил поведінки при карантині та морально підтримувати артистів, як і у весь інший час. Це, скоріше, артисти повинні підтримати слухача у даній ситуації — викладати новий матеріал, робити стріми, більше спілкуватися та по можливості нагадувати про правила безпеки під час "інфодемії".
Але чи не найгірше зараз доводиться учасникам гуртів, для яких виступи — це основний заробіток. Так фронтмен київського гурту Stoned Jesus Ігор Сидоренко змушений продавати свою гітару, а на сторінці колективу можна знайти пост із проханням купляти мерч та релізи Stoned Jesus на Бендкемпі, аби підтримати учасників у ці нелегкі часи. Нагадаємо, раніше колектив був змушений через пандемію перенести на невизначений час заплановані у рамках туру Xth Anniversary Tour концерти в Італії, Франції, Швейцарії, Німеччині й Іспанії.
"Скасування березневого туру Stoned Jesus вплине на нас найнеприємнішим чином. Оскільки ми заробляємо виключно концертами, доведеться проїдати бюджет запису майбутнього альбому. Це, як мінімум, означає, що він буде записаний не раніше осені та вийде в наступному році, а, як максимум, що гурт, в принципі, ставиться на паузу, а ми шукаємо собі постапокаліптичні роботи. Я ось можу дітей вчити англійської, у мене навіть диплом є, хе-хе. Цікаво подивитися, що буде з музичною індустрією. Виживуть дрібні сошки та великі гравці, а середній клас частково зникне, частково перепрофілюється у патреон-онлі.
В Україні, звичайно, культура платного споживання контенту майже не розвинена, але воно й зрозуміло — 90% населення виживає на межі бідності, який тут нетфлікс-спотіфай. Тому й на допомогу від держави, думаю, ніхто не розраховує", — розповів у коментарі Неформату Ігор Сидоренко.
Досить сильно вплив кризи відчув і львівський дез метал гурт 1914, який от-от мав вирушити у масштабний тур Європою, що охоплював, зокрема, і Великобританію. Ось що розповідає про наслідки його скасування вокаліст колективу Дмитро Кумар:
"1. Якщо чесно, це дуже вдарило по учасниках гурту, адже декілька з нас не мають зараз постійної роботи, я взагалі розпрощався з ІТшкою, плануючи займатись лише музикою, і цей двомісячний тур мав бути саме таким стартом. Тож залишився і без туру, і без грошей, і без роботи. Якщо говорити про прямі витрати — то це, найперше, гроші на британську візу. Звісно, дуже круто, коли в українського гурту є тур Британією, коли там дуже чекають і в більшості міст був одразу солд-аут, але в плані віз ця країна для нас усе ще залишається найскладнішою і найдорожчою. Одна віза для одного учасника гурту — 305 євро + послуги фірми, що допомагає, + переклади документів і ще купу всього, тобто на гурт понад 2000 євро. Ну і, звісно, власні гроші, які ми вклали у мерч перед туром (футболки, вініли, диски і т.д.), наколядувати мерча на 2 місяці туру — повірте, це багато. Зате тепер маємо його багато, вистачить на кожного українця)) Ну і ще багато супутніх витрат як у всіх перед таким туром. Але це просто гроші, які, хоч і важкувато, але можна заробити тимчасовими роботами. Найгірше те, що немає концертів. Особисто я чекав того туру як дурний, для мене довго сидіти без концертів страшно. Та найгірше у цьому всьому складна ситуація у світі і ті тисячі смертей, скасування усіх концертів у всіх, індустрія зазнає катастрофічних втрат, адже гурти світового масштабу також мають скасування. Але нічого, якщо виживемо, то все буде ок)
2. Мабуть, лише купівлею мерчу напряму від команди. Футболки ми робимо завжди хорошої якості, це не фрути) Вініли, патчі, диски напряму з лейблу (які ми так само купуємо від них), та і, загалом, просто слухайте нашу музику і підтримуйте словами. Це теж важливо дуже".
Чернівецький сінгер-сонграйтер Саша Буль, який не так давно також став учасником Нергалового dark folk/blues гурту Me And That Man, через пандемію не зміг виступити на кількох десятках запланованих концертів і зараз пропонує підтримати його через патреон, придбавши мерч, гітару або послухавши його онлайн-концерт.
Організатори
Гірша ситуація, особливо, з фінансової точки зору, для організаторів, які робили концерти як для місцевих гуртів, так і для закордонних. Логічно, що останні втратили більше.
Так, у березні був скасований київський фестиваль Submarina Live Rockets, у якого в лайн-апі були лише вітчизняні команди, але водночас захід планувався досить масштабний. Організатор події Влад Ляшенко розповідає, що втрати пережити вдасться і водночас закликає підтримати колег, які постраждали більше.
"1. Для нас найбільша втрата — це скасування проєкту в цьому році. Збирати такі склади вельми нелегко. Плюс, звичайно ж, витрати на арт, на рекламу.
2. Головне, щоб всі залишилися живі-здорові і прийшли на наші концерти після того, як вірус буде переможений. Жебракувати не будемо. Спробуємо самі розрулити ці проблеми. Збитки цього проєкту в порівнянні з тим, як постраждали майданчики й індустрія в цілому, — просто пил. Мій заклик до аудиторії: не повертайте квитки на перенесені концерти, потерпіть до кращих часів. Все обов'язково налагодиться. Зберігайте спокій і слухайте Radio Submarina".
Київський букінг Pink Hearts на весну планував кілька подій середнього масштабу, а саме виступи закордонних команд Demented Are Go та Malevolent Creation, які довелося перенести. Попри деякі втрати налаштовані творці букінгу досить оптимістично.
"1. Карантин зруйнував плани, але як то кажуть, все що робиться, робиться до кращого. В нас перенесені 3 концерти —Demented Are Go та 2 шоу Malevolent Creation. На рахунок перших, їхній концерт робився у стислі терміни й замість суботи, на яку планували концерт, вийшла неділя. Нова ж дата буде на суботу і більше людей зможуть потрапити на концерт з України. На рахунок других, то це вже друга спроба привезти їх до України, тому знову оголошувати нові дати, дуже не просто і ми знаємо, що люди трохи злі. Але є і хороші новини: оскільки ми робимо тур їм, то Київ буде в суботу і так співпало, що вони будуть з іншим гуртом, не менш відомим, грати у Києві. Тому це буде великим бонусом для тих, хто купив квитки по промо ціні, за 12 євро потрапити на такий концерт.
Загалом втрати фінансові, час та робота. Бо було докладено багато зусиль на ці шоу, а зараз, все потрібно знову робити. Але є більше часу, аби проробити ті нюанси, які ми не встигли зробити на березень, не допустити старих помилок.
2. Головне це не хвилюватися, зберігати спокій та берегти здоров'я, аби нічого не сталось і всі пережили цю епідемію. Найважче, це повернення квитків, бо багато було вже заплачено (авіа, гонорари, реклама) і тепер, коли відвідувачі масово повертають квитки, це трохи б'є по організаторах. Хтось скаже, що от можна DIY промоутерів, які своїми силами роблять шоу підтримувати, а великі компанії й так виживуть. Та це трохи неправильна думка: якщо у мене затрати, які часом бувають великі, але не катастрофічні, то в більшості великих агенцій, втрати йдуть на мільйони. У наших друзів скасовано/перенесено понад 30 концертів на 1000+ відвідувачів, то коли вони кажуть, що зараз такі продажі на перенесені дати, як за 1 день на найгірший концерт у турі, це дуже хвилює. Бо коронавірус — не є щось смертельне для музичної індустрії, а от паніка і невіра людей в концерти набагато більше вплине на організаторів та їхню майбутню роботу. Тому треба трохи часу, все повернеться на свої місця, головне, не падати духом, а продовжувати жити, працювати, планувати та купувати квитки на події, які зараз будуть анонсувати".
Дмитро Чінь, співвласник і директор з маркетингу Concert.ua, у своєму зверненні в соцмережі Фейсбук пояснює, як працює цей український білетний оператор в умовах кризи і також закликає відвідувачів не повертати квитки за можливості:
"Ми розуміємо, що для багатьох з вас кошти, за які було придбано квитки, зараз можуть стати у пригоді, і їхнє повернення має значення для сімейного бюджету. Якщо ж для вас ця сума не є критичною, ви симпатизуєте організатору, знаєтесь на його проєктах, у "звичайному житті" висловлюєте йому подяку за сміливість і гарний смак, зараз — саме той час, коли ваша підтримка для нього має найбільше значення. Просимо вас зробити благодійний внесок на користь організатора, не звертаючись про повернення коштів у разі переносу. В будь-якому разі це рішення залишається виключно на ваш розсуд. Concert.ua зі свого боку по перенесених подіях відмовляється від агентської винагороди за продані квитки, підтримуючи організатора".
Подібно до нього величезну кількість скасованих та перенесених івентів доводиться опрацьовувати й іншому квитковому оператору Karabas.com. Його засновник і CEO Максим Плахтій у коментарі виданню УП зазначав наступне:
"Щоб повністю відновитися їй (ред. музичній індустрії) знадобиться не менше 2-х років. Але багато що залежатиме і від того, як швидко ми впораємося з коронавірусом і скільки триватиме карантин".
Варто додати, що карантин торкнувся не лише звичних концертів і фестивалів, але і всієї лайв-індустрії, бо були скасовані або перенесені музичні конференції, шоукейси, тобто всі події, що передбачають певне скупчення людей. Наприклад, масштабний музичний форум Kyiv Music Days 2020 тепер має відбутися на у квітні, як планувалося, а на початку жовтня.
Ляна Мицько, засновниця львівської культурної агенції Лінія Втечі і кураторка локації TEATR. Club відзначає, що будь-яка робота з культурними проєктами — це завжди ризик.
"1. Всі фестивалі та форуми (Крафт Вініл і LMF, до прикладу), де я займалася культурною програмою, відсунули чи скасували. Концерти заморозилися — перенеслися чи скасувалися. Інвестиції мої в ці всі справи були радше інтелектуальними й емоційними, не знаю, як вирахувати збиток, який приніс цим усім справам карантин. Гонорарів, відповідно, теж не буде зараз. Робота з проєктами — це завжди ризик.
2. Зараз фактично нема людей, які мають фінансовий успіх від карантину. Крім керівників аптек і служб доставки (поки що) і виробників антисептиків. Тому казати, що лише організатори та музиканти постраждали — то дуже гучно. Але порятунок нас — у наших руках. Тому зараз, якшо все затягнеться, треба перелаштуватися на роботу онлайн. Від переходу на вебінари та концерти на камеру, до роботи з текстами та архівацією культурного контенту. В ідеалі співдія глядача/слухача з цими історіями має бути платною, але це справа точно не одного тижня чи місяця, щоб зробити такий доступ звичним і популярним. Але, якшо-шо, можу кинути номер своєї картки для донейтів нашу роботу у важкий час)."
Клуби
Та чи не найгіршою ситуація видається для власників малих клубів, адже одразу кілька місць заявляють про загрозу припинення діяльності.
Так, одеський More Music Club може вкотре припинити діяльність через банальну неспроможність оплатити оренду. Про це нам розповів один і засновників закладу Олександр Ходосевич:
"Якщо чесно, ми можемо взагалі закритися. Для нас найважливіше питання з орендою приміщення і воно поки не вирішене. В кінцевому підсумку, ми просто не можемо заробити грошей зараз. Ще минулого тижня скасували концерт, музиканти з інших міст не приїхали. Інші концерти провалилися. Для нас, в принципі, не важливі податкові або комунальні пільги, оскільки стоїть питання оплати оренди, а це до держави ніяк не відноситься. Гірше не придумаєш."
Подібна ситуація і в київського DIY-простору Coschey Local DIY. У соцмережі Фейсбук заклад відзначає, що розуміє небезпеку коронавірусу, а тому повністю припинив діяльність, через що має фінансові проблеми та просить підтримки донатами:
"Ми повністю призупинили діяльність. Скасувалися концерти, кінопокази, зупинилася робота майстерень. Через фінансові прогалини, пов'язані з відсутністю діяльності всередині простору, є загроза закриття. Усі, хто хоче нас підтримати, могли б купити наше дістро: касети, вініл, зіни; одяг з шоуруму; або вкластися донатом на карту — це допоможе нам платити комунальні за опалювальний сезон і оренду, поки ми у вимушеній сплячці."
Дещо кращі справи у київського Volume Club, який теж визнає наявність фінансових втрат, але водночас сподівається пережити кризу власними силами. Детальніше про ситуацію нам розповів арт-директор закладу Ігор Настенко:
"1. Багато скасовано ексклюзивних подій, на які чекали слухачі, заклад працює в рамках закону: коли можливо було зібрати до 60 осіб, ми зробили декілька невеличких концертів. Коли вийшла постанова про закриття закладів, довелося зупинити будь-яку діяльність, двері закладу закриті для відвідувачів. Як не дивно звучить, але навіть у цей час в клубі продовжуються роботи по вдосконаленню закладу, буквально за декілька днів до карантину було закуплене нове світло на сцену, а днями робилися малярні роботи, тощо. Але буду відвертим: заклад без подій зазнає вагомих втрат як фінансових, так і культурних, проте маємо надію, що це лихо мине)
2. Підтримка слухачами закладу — це відвідування події та пара келихів пінного або коктейлів на барі) Так воно і було до карантину. Але якщо все це заборонено на законодавчому рівні, навіть не уявляю, як слухачі, сидячи вдома і виконуючи правила карантину, можуть нам допомогти. Це повинно бути щось на кшталт краудфандингу якогось, але є надія, що витягнемо своїми силами".
Подібна позиція і в популярного столичного Ass Co Bar, який, що очевидно, теж закрився через пандемію і закликає на офіційній сторінці постійних відвідувачів максимально дотримуватися обмежень, адже чим швидше буде подоланий вірус, тим швидше відновлять роботу всі заклади. На карантин до 3 квітня закрилися і вечірки у Closer і Module, останні також збирають донати на своїй сторінці.
Підтримка держави?
Пам'ятаєте, ми ставили усім респондентам питання про те, чи розраховують вони на підтримку державних органів? Не наводитимемо усі отримані відповіді, оскільки переважно вони зводяться до того, що ніхто на цю підтримку ніколи й не сподівався, а єдине спільне побажання — аби держава хоча б не заважала займатися улюбленою справою. Але було і трохи конкретики. Наприклад, Влад Ляшенко каже, що держава могла б нарешті скасувати ПДВ у гастрольній діяльності, і не тільки через коронавірус, а тому, що цей податок заважає розвиватися цілому сектору. Pink Hearts наголошують, що головне, аби відповідні органи могли допомогти організаторам великих подій та фестивалів отримати відповідні документи. А Ляна Мицько вважає звільнення від податків найбільш логічною допомогою. Сильно відрізнялася хіба позиція Максима Сікаленка, яку наведемо дослівно:
"Ніколи не отримував від держави жодного кошту і в майбутньому теж не дуже розраховую. Насправді "мистецький" напрямок входить до інтересів десь близько 10 відсотків жителів України, тому і держава так само розподіляє фінансування. Наразі вся підтримка має бути направлена на систему охорони здоров'я, логістику лікарів до їхніх робочих місць та стратегію посткарантинного періоду, коли за прогнозами без роботи у світі може залишитися від 5 до 25 мільйонів людей. У такій складній ситуації артисти повинні підтримати державу та населення, а не навпаки".
Утім, слід зазначити, що певні міри щодо підтримки бізнесу загалом депутати таки прийняли. Так 17 березня на позачерговому засіданні ВРУ, як пише Українська Правда, прийняла у цілому законопроєкт №3220 щодо підтримки підприємців у період карантину через коронавірус. Він передбачає, що з 1 березня по 30 квітня від сплати ЄСВ звільнені усі ФОПи та ті, хто займається незалежною професійною діяльністю, окрім того тимчасово скасовуються штрафи та пеня за несвоєчасну або неповну сплату ЄСВ, скасований податок на комерційну нерухомість та землю. З 1 березня по 31 травня бізнес звільняється від основних штрафів та пені за порушення податкового законодавства, однак ця норма не буде стосуватися порушень по сплаті ПДВ, акцизів та ренти. На 3 місяці буде відтерміновано обов’язкове введення РРО для всіх категорій "спрощенців". Крім того, передбачається кілька пільг для громадян, а саме їх пропонують звільнити від штрафів та пені за прострочення виплат за споживчими кредитами з 1 березня по 30 квітня, а також хочуть запровадити соціальну допомогу для тих, хто захворів на коронавірус чи знаходиться на самоізоляції.
Що важливо, депутати також проголосували за внесення карантину до офіційного переліку форс-мажорних ситуацій, тож за наявності офіційних договорів це може стати в пригоді. Як саме, читайте на Ain.
Чи достатньо цих мір для підтримки малого та середнього бізнесу, особливо у країні, де значна частина працівників перебуває у тіні, гарне питання, але залишимо його для видань, які спеціалізуються на економічній тематиці.
Що ж стосується допомоги, яка була б спрямована конкретно на культуру та сферу розваг, які постраждали чи не найбільше поряд з туризмом та авіаперевезеннями, то раніше була створена відповідна петиція, вимоги якої частково вже були задоволені наведеним вище рішенням ВРУ, однак додаткові заходи для підтримки цих сфер не були б зайвими. Виступає за них і, наприклад, профспілка "Всеукраїнська Асоціація Музичних Подій", яка у зверненні до Прем’єр-міністра України від 12 березня заявила про мільйонні збитки концертної індустрії та прямий вплив карантину саме на цю галузь.
Альона Дмуховська, співорганізаторка Music Conference Ukraine і програмна менеджерка програми ЄС "Креативна Європа" в Україні, у Фейсбуці поділилася деякими корисним думками з приводу державної і не тільки підтримки музики у важкі для неї часи. Зокрема, Альона вважає, що найгірше ситуація вдарить по дрібних промоутерах й організаторах.
"Особливо боляче нинішня ситуація б'є по незалежних ініціативах, які не мають стабільного надходження коштів хоча б на покриття операційних витрат. Немає виступів — немає жодного проданого квитка, немає, чим платити своєму персоналу і взагалі не зрозуміло, скільки це все буде тривати. Культурна та креативна індустрія — часто дуже низькооплачувана сфера із мінімальною маржинальністю, тому там щось ефективно накопичити буває дуже складно. Це вже не кажучи про інвестовані кошти (читай, втрачені) у міжнародну логістику, PR та маркетинг, підготовку декорацій тощо.
Так що ж усім цим можна зробити?
1. Держава може створити фонд допомоги митцям або навіть ширше — працівникам культурних та креативних індустрій (приклад Німеччини та США).
2. Держава може влаштувати податкові канікули для певних сфер економіки, які найбільше потерпають від ситуації (приклад Британії).
3. В Європі набирає обертів акція підтримки локальних промоутерів. Меломани просять один одного не забирати кошти за скасовувані виступи. Для кожного окремо це — капля в морі. А промоутеру ці гроші допоможуть хоч трошки залишитись на плаву перший час. Такий собі краудфандинг з перспективою на майбутнє.
4. Деякі незалежні ініціативи продають квитки з відкритою датою. Щоб отримати гроші зараз, а надати послуги своїм відданим прихильникам тоді, коли це буде можливо.
5. Продають квитки на віртуальні концерти. До них артисти готуються як завжди — проводять саундчек, одягаються, викладаються на повну. Але в пустому залі. А кожен глядач сидить дома і насолоджується виступом саме для неї/нього."
Та ж Альона Дмуховська у матеріалі "Як Європа рятує власну культуру? "детальніше розписала, як підтримка культури під час карантину працює за кордоном. А ще як представник музичної індустрії ви можете заповнити актуальне опитування компанії Music Export Ukraine, яку представляє Альона. Результати передадуть європейським колегам, ЗМІ та уряду.
Поради слухачам і музикантам
І нарешті, головне, до чого ми підводили увесь цей матеріал. Зараз, як ніколи важливе усвідомлення того, що музична сцена — це ком'юніті, яке існує завдяки взаємозв'язкам та взаємопідтримці. Й ось настав такий момент, коли ця підтримка повинна перестати бути просто гарною ідеєю, а натомість має набути цілком реальної форми. Підсумовуючи, пропонуємо наступне.
Слухачам/Відвідувачам:
- Купляйте релізи та мерч команд. Підтримка потрібна як тим, хто займається музикою фултайм (їм, у першу чергу!), так і тим, у кого це хобі, адже музиканти можуть, наприклад, втратити роботу або ж основний заробіток через економічну кризу, що вплине і на їхню творчість.
- Слухайте релізи гуртів на стримінгових сервісах та дивіться їхні відео на Youtube — багато і часто.
- Не здавайте квитки на івенти, якщо можете. Це підтримає організаторів та допоможе їм планувати майбутню діяльність.
- Закиньте свою лепту через краудфандинг або Патреон тим, хто цього потребує. Банально, але нагадаємо: якщо 100 людей скинеться по 50 гривень, то це вже щось.
- Поширюйте інформацію та музику гуртів, які для вас важливі. Якщо можливості допомогти нема у вас, вона може бути в когось іншого, хто не в курсі ситуації через алгоритми соцмереж.
- Коли дозволять проводити хоча б невеликі івенти, відвідуйте їх, аби підтримати заклади та місцеві гурти, а не чекайте на великі закордонні привози.
- І, врешті, просто напишіть кілька слів підтримки на сторінці улюбленого виконавця або клубу, це теж важливо.
Музикантам/Організаторам/Клубам:
- Якщо ви хочете, аби вам допомогли, це має бути зручно: оформте пост з чіткими інструкціями про те, як купити ваш мерч або на який рахунок ви приймаєте донати. Якщо у вас є Бендкемп, скористайтеся базою емейлів та зробіть відповідну розсилку.
- Залийте на Бендкемп лайви, ранні демки, або, якщо є можливість, видайте спеціальний мерч, наприклад, маски з принтами.
- Подумайте над Патреоном або подібними сервісами, зараз саме час.
- Організовуйте онлайн-концерти. І слухачів підтримаєте морально, і номер рахунку в описі не забудьте розмістити — людям буде психологічно легше вас підтримати, бо вони отримають щось натомість.
- Продавайте квитки з відкритою датою, абонементи на майбутні концерти.
- Об'єднуйтеся у профспілки або приєднуйтеся до існуючих — гуртом і батька легше бити.
- За прикладом берлінських клубів можна створити віртуальний клуб, який, по-перше, може приносити певний дохід через так званий "віртуальний клубний квиток", а по-друге, і що навіть важливіше, може стати майданчиком для спільного обговорення ситуації та пошуку шляхів виходу з неї.
- Будьте креативними та шукайте нові шляхи заробітку: відеоуроки, майстер-класи, посібники, онлайн-консультації, написання музики для реклами/виставок тощо.
- Фанам також не буде зайвою ваша підтримка, хоча б моральна, тож спілкуйтеся з ними частіше.
А ось наша коротка інструкція щодо підтримки музичної індустрії, підготовлена на основі всього перечитаного, в тому числі, поста ЄвгенаТимчика.
Висновки
У цьому матеріалі ми охопили музикантів, організаторів та власників клубів, але насправді криза торкнеться не лише їх. Це і звукотехніки, і компанії, які надають в оренду музичне та світлове обладнання, фотографи, арт-менеджери та, навіть, баристи чи офіціанти музичних клубів, а подекуди і власники репетиційних точок або студій — усі вони втратили можливість заробляти найближчим часом частково або повністю й у це, чесно кажучи, страшно навіть закопуватися.
Якою буде музична індустрія через місяць або пів року, залежно від того, як держави справлятимуться з коронавірусом і як довго триватимуть різного роду обмеження, покаже лише час. Ясно поки лише те, що такою, як зараз найближчим часом ми її не побачимо. І хоча багато хто говорить про можливі позитивні зміни у стратегічній перспективі, не забуваймо, що окремі люди страждають вже зараз і насправді не можуть змінити ситуацію.