Тотем – Краса (2015)
Незважаючи на те, що перед нами вже 10-й повноформатний альбом Тотему, цей надзвичайно цікавий проект лишається маловідомим і несправедливо недооціненим українськими слухачами. Цей прикрий факт ще раз доводить, що в наш час у справі донесення творчості до тих, кому вона може бути потрібною, піарна складова більше впливає на результат ніж якість самої музики. Особливо це стосується проектів, які не концертують, лишаючись суто студійними. Втім, спостерігаючи вже не один рік за генезою Тотему, я б зовсім не став стверджувати, що перебування в тіні йому насправді якось зашкодило, адже, як відомо, не всі квіти тягнуться до світла.
Єдиним творцем і учасником Тотему є лідер київських груп Ворождень та Dead Faith Володимир Кучинський. Сам він так говорив про історію проекту незадовго до виходу альбому «Синдром 2012» (2010): «Найвагомішим на наше звучання був вплив техно-індустріальної музики часів 80-х, що відразу ж позначилося на першому альбомі 2004 року "Парадокс вільного падіння". Попри усю його "сирість" він визначив основний напрямок проекту. 2005-2006 роки стали часом пошуків та експериментів, від нео-романтики до постпанку. Головним чином ми прагнули створити "настроєву" музику, легку для сприйняття, поетичну й інтелектуальну водночас. (…) Сучасний саунд проекту здебільшого ж тяжіє до індастріалу, а тексти насичені екологічною та пост-апокаліптичною тематиками. Та попри це яскравою ниткою через усю музику проходить її танцювальна складова.»
Реліз згаданого щойно альбому став своєрідним вододілом у дискографії Тотему , підсумувавши перший період його розвитку. Наступний же, почавшись у грудні 2011 року випуском лонгплею «Ком у горлі», мало не відвів риску під проектом, оскільки у автора виникла спокуса його заморозити. Це стало прикрою новиною, особливо враховуючи те, що новинка була традиційно сильною (а за саундом – новаторською). Але за неповних два роки стало зрозуміло, що оголошена «повна заморозка» - це лише пауза, і в третій декаді листопада 2013 з’явився альбом «Ностальгія». Він продовжив започатковану його попередником зміну стилістики на електронний рок зі значним залученням «живих» інструментів, який найкраще затегати термінами new wave та post-punk.
Продуктивним для проекту виявився і кривавий 2014 рік: квітень приніс нам EP «Кривизна простору» з чотирма новими піснями, а пізньої осені відбувся реліз прекрасного повноформатника «Посттравматичний синдром»,який у моєму персональному річному рейтингу української рок-музики заслужено посів перше місце. Після цього багато хто спочивав би на лаврах, але Володимир Кучинський не звик марнувати час на подібне, і вже наприкінці березня 2015-го ми дещо несподівано отримали LP «Краса».
Реліз на офіційному бендкемпі проекту супроводжує короткий коментар автора, який я дозволю собі процитувати: «Цей "шидьовр" я з завмиранням серця присвячую своїй коханій дружині Маринці. Нехай тут навіть і не знайдеться пісень про кохання, проте тут все, що ми переживаємо зараз у нашому непростому житті. Те, з чим боремося і чим болять нам душі...»
Тотем не був би Тотемом без значної міри непередбачуваності, тож цей лонгплей справді не містить жодної пісні про кохання (хоча іноді так може здаватися, про це читайте нижче).
У новинці все прозоро натякає, що 10-й альбом Тотему – це вам, як то кажуть, не горобці потрахались. В усіх його складових відчувається солідний досвід – починаючи від «панківської» обкладинки і закінчуючи, напевно, найбільш «чорнушною» за всю історію проекту лірикою багатьох треків. Стилістично слухач тут має справу з дуже майстерним (і досить рідкісним на наших просторах) сплавом альтернативного року з ньювейвом та постпанком (останнє особливо помітне у на позір простих і дещо сухуватих ударних і загалом за ритм-секцією, яка тут є фактично зразковою для всіх молодих музикантів, які хочуть розиватися у схожому напрямку). Для проекту це не нове (враховуючи деякі попередні релізи), але такої музики в нас все ще бракує, тож її неможливо переоцінити.
Як і в попередній платівці, тут є свої хіти. Хоча традиційно для Тотему слабких номерів на лонгплеї нема, для себе я чітко виділяю з-поміж інших чотири треки. От про них і поговоримо.
Краса: пісня, яка визначила назву альбому. Вирізняється прекрасним вступом із «сухими» ударними і потужним басом, а всередині «роблять погоду» виразні клавішні партії та вміло дозована соло-гітара. За її «чорнушним» текстом вгадується дидактичний пафос, але поданий він у формі мізантропічного «шматка реального світу», що надає особливу силу одній з найбільш «отруйних» композицій у доробку проекту.
Сука: енергійний трек з танцювальними ритмами, насичений глибоким презирством і зневагою до тих коштовних паразитів на тілі України, за ким заслужено усталився термін «внутрішній ворог». Власне, цим і зумовлена ненормативна лексика, яка тут не для краси, а виконує важливу функцію. Лірика влучна аж до афористичності. Те що треба.
У темній воді: саме той випадок, коли починаєш всерйоз думати, ніби от вона, пісня про любов. У наявності як відповідна лірика, так і романтична музика. Проте сам Володимир Кучинський у розмові дещо несподівано розвіяв подібне трактування, зазначивши, що цей трек насправді присвячено нині окупованому Кримському півострову. Попри те, що текст пісні не має жодних прямих конотацій з цією історією, знаючи про цю присвяту, усвідомлюєш оригінальність цієї композиції.
Добра тітонька Смерть: коли подібні перлини готично-фаталістської за настроєм і месиджем музики виходять з-під «пера» зрілого й бувалого в різних бувальцях чоловіка – це цінуєш (на відміну від часто-густо банальних опусів «палких юнаків»). Послухайте її на самоті, в темряві. Подумайте про те, що важливо.
Підбиваючи підсумки огляду 10-го повноформатника Тотему, можу впевнено поставити йому 10 із 10, хоча водночас впевнений, що альбом цей частіше переслухуватиметься потреково, аніж «одним ковтком». У перспективах проекту також не сумніваюся, оскільки 1 січня 2016 відбувся реліз ще однієї нової його платівки, тож можемо лиш побажати міцного здоров‘я його авторові, аби так було й надалі.
https://totemproject.bandcamp.com
https://www.facebook.com/totemprojectkyiv/
01. Краса
02. Апокаліпс
03. Сука
04. Брудна і п'яна
05. У темній воді
06. Вигрібна яма
07. Ти
08. Добра тітонька Смерть
09. Кімната №3
10. Гірко