10 знакових гуртів в українському дез-металі
Ми продовжуємо досліджувати знакових представників різноманітних українських музичних жанрів і цього разу добралися до дез-металу. Автором матеріалу став Микола Мага, який не тільки грає у дез-метал гурті Обрій, але також виріс на цій музиці.
Я народився та виріс в Ужгороді, що зіграло велику роль у становленні моїх музичних смаків. Поки вся Україна надавала перевагу вітчизняному блеку, який є панівним жанром в українському металі, я та мої друзі слухали величезну кількість дез-металу та грайндкору. І це закономірно — у місті була сильна сцена, в якій домінували гурти-ветерани Castrum і Soulrest, були активні молоді формації, до того ж все це обростало досить великою локальною фан-базою. Корнел Контрош, вокаліст-гітарист гурту Castrum, робив серію концертів Death Metal Assault, на які з’їжджалася вся область. На них глядачі мали змогу побачити купу вітчизняних і закордонних дез-метал команд. Це все отримало логічне продовження у вигляді фестивалю UzhGoreRot, який свого часу претендував на те, щоб стати українським аналогом Obsene Extreme. Також старше покоління не гребувало спілкуванням із молоддю, тож ми могли отримувати купу різноманітної екстремальної музики в форматі мр3, який старші колеги не лінувалися оцифровувати з оригінальних дисків. Це все було у той час, коли інтернет був слабким, а кишенькових грошей вистачало на купівлю одного-двох фізичних носіїв за місяць, тому такі "підгони" від старшого покоління були безцінними. Тож можна сказати, що дез-метал пройшов зі мною майже через усе свідоме життя.
Щодо вітчизняного дез-металу варто зазначити, що тоді, як і зараз, кількісно домінував саме брутал-дез, це буде видно і з переліку гуртів нижче. Але не без винятків. Також хочу зауважити, що перелік гуртів у цій статті базується на моїх суб’єктивних враженнях від побаченого і почутого за останні 18-20 років, а також підказках деяких колег по сцені, тому аналогічний перелік від іншого автора частково міг би виглядати по-іншому.
Отож, почнемо.
Mental Demise
Один зі стовпів українського брутал дез-металу. Грають з 1995 року. За плечима гурту велика кількість релізів, включаючи три повноформатні альбоми, а також велика кількість концертів в Україні та країнах-сусідах. Музично гурт себе зарекомендував швидкісним технічним брутал дез-грайндом, але на останньому альбомі змінив вектор звучання у сторону брутал дезу флоридського зразка. Після цього гурт припинив активну діяльність, і про нього не було чути аж до 2018, коли музиканти оголосили про роботу над новим матеріалом і пошук нових учасників. Також варто додати, що гітарист колективу - Bolt багато років організовує фестиваль МНМ.
Fleshgore
Кияни Fleshgore розпочали свою діяльність у 2000 році й за час свого існування заслужили репутацію чи не найвідомішого дез-метал гурту України. З того часу вони встигли випустити 5 повноформатних альбомів, низку міні-альбомів і демо. Турили Європою та Австралією, загалом охопивши своїми виступами 19 різних країн. Грали на таких фестивалях, як Wacken, Brutal Assault, Obscene Extreme. За час свого існування Fleshgore грали переважно брутал дез-метал, але дозволяли собі стилістичні відхилення - на альбомі "Wake Up for Freedom" (2013), гурт загравав з модерновим звуком, а на лонгплеї "Defiance to Evil" (2012) ми можемо почути треш/дез-метал. Піком творчості Fleshgore варто вважати альбом "Denial of the Scriptures" 2016 року, де ми чуємо технічний брутал дез-метал найвищого ґатунку.
Datura
Східноукраїнська версія Deeds of Flesh, активні з 1999 року. Мають велику дискографію та чимало відіграних концертів в Україні та найближчих країнах. Також відомі угарними назвами пісень, та низькою стійкою вокаліста. Після початку російсько-української війни частина учасників виїхала на підконтрольну Україні територію, де продовжила діяльність гурту. Наразі цей склад перейменувався на Etsykh, а під назвою Datura грає команда, який базується на тимчасово непідконтрольній території, а на постерах часто підписана, як Datura (Donbass).
Castrum
Ветерани західноукраїнського дез-металу. Розпочали свою діяльність у далекому 1994 році. На відміну від своїх східноукраїнських колег, які надавали перевагу брутал дез-металу, Castrum грали під впливом мелодік дез-металу та треш-металу, приділяючи увагу у своїй ліриці тематиці середньовіччя (рання творчість) і соціальним питанням (останній альбом). У своєму активі мають три повноформатні альбоми, але вже давно ходять розмови про четвертий. На цей момент гурт не є надто активним через те, що їх теперішній ударник Євген Рябченко живе за кордоном. До слова, він певний час грав у складі американського дез-метал гурту Vital Remains, а зараз перебуває у складі австрійської блек/дез формації Belphegor. Вокаліст гурту Корнел Контрош займається букінгом DMA, під егідою якого було проведено велику кількість метал-концертів в Ужгороді, а також фестиваль Uzhgorerot.
Ambivalence
Брутал дезом у нас багаті не лише Східна Україна та Київ. Західну Україну в цьому стилі представляють львів'яни Ambivalence. Гурт активний з 2001 року і, попри постійні зміни y складі, за свою історію встиг записати чотири повноформатні альбоми, останній з яких “Hyena's Breath” побачив світ у 2017 році на канадському лейблі PRC Music.
Deflected Sense
І знову Схід, але цього разу вже не брутал дез. Deflected Sense - гурт з Горлівки, який проіснував всього 4 роки, але встиг залишити за собою дуже неординарний альбом "Commentaries at the Edge of the Abyss", який побачив світ у 1999 році силами Moon records. Deflected Sense виділявся своїм прогресивним дез-металом зі складними структурами пісень і холодним звучання, а музику гурту часто порівнювали з тими ж Meshuggah. І хоча колектив проіснував недовго, його музика залишила чіткий слід у вітчизняному металі.
Bredor
Гурт, який створив найвідоміший мем в українському металі. Ба більше, цей мем вийшов далеко за його межі та використовується досі. У музики гурту був типовий звук для того часу і регіону - Bredor грали незатійливий брутал дез з утробним гроулом і похмурим звуком. Випустили живе демо, міні-альбом на 4 треки та спліт з італійцями Corporal Raid. Після завершення діяльності гурту музикантів можна було побачити у складі таких колективів, як Endocranial, StaliNO, Datura.
Infected
Одні з піонерів вітчизняного дез-металу, кияни Infected розпочали свою діяльність у далекому 1991 році. Випустили повноформатний альбом "Infected Generation" (1996) і спліт з культовою японською мінскор командою Unholy Grave (1997). У 1998 році Infected призупинили свою діяльність, активізувавшись лише у 2011-му. Вони видали перезведений "Infected Generation", гурт дав низку концертів і планує запис нового матеріалу.
Phantasmagory
Донеччани Phantasmagory були унікальною командою для вітчизняної метал-сцени. Вибравши для себе прогресивний дез-метал, музиканти з кожним альбомом відточували свою майстерність. Їх повноформатники "Odd Sounds" і "Anamorphosis Of Dreams" без перебільшення можна вважати шедеврами українського металу. Настільки авангардної команди у вітчизняному металі годі шукати.
Endocranial
Досить молода, якщо порівнювати з іншими гуртами у статті, столична команда Endocranial продовжує славні традиції вітчизняного брутал дез-металу. До того ж колектив уже встиг добре зарекомендувати себе. На їх рахунку міні-альбом "Sociopathy" та два повноформатні альбоми "Impact of Change" 2013 року й "In Presence of Total Absence" (2017). Останню роботу киян високо оцінили тематичні видання та фанати, адже її сміливо можна назвати однією з найкращих робіт у стилі за останні декілька років.
Наразі в українському дез-металі домінує все той же брутал дез, який представляє велика кількість команд і представляє гідно. Команди випускають сильні релізи й багато з них відомі за межами України. А от тренд на олдскул дез метал, який зараз є в усьому світі, поки обійшов нас стороною. Хоча і не без винятків — варто згадати хоча би свіжий харківський проект Necrom чи ветеранів Mutanter (ex-Limiter Mutanter), які знову в строю і видали минулого року сильний альбом. Також варто зауважити, що жанр є далеко не найпопулярнішим серед вітчизняних металхедів і помітно програє тому ж блек-металу. Чи зміниться щось у цьому напрямку найближчими роками, покаже час, адже цей пласт вітчизняного металу вартий більшої уваги, ніж отримує зараз.
Нагадаємо, ця стаття — частина серії матеріалів про розвиток різних андеграундних музичних жанрів в Україні. Раніше у серії:
https://www.neformat.com.ua/rubrika/10-znakovih-gurtiv
Обкладинка — Anastasia Inri