Octopus Kraft - Null (2020)
Новий альбом Octopus Kraft міг здивувати давніх поціновувачів гурту новими гранями таланту Юрія Дубровського. Розповідаємо, чим він відрізняється від попередника.
Музика Юрія Дубровського, амбасадора українського постметалу, завжди вирізнялася особливою естетикою. Від перших записів Octopus Kraft до повноформатників Nug і Asthme — усе, до чого б не торкався дрогобицький музикант, одразу ж наділялося його власним непересічним стилем завдяки похмурій україномовній ліриці та впізнаваному ґроулу. Квінтесенцією таланту Дубровського є Octopus Kraft, спочатку формація із повноцінним складом, а віднедавна — гурт однієї людини. Після релізу у 2016 році тріумфального повноформатника "Крізь тисячі лісів", який редакція Неформату визнала одним із найкращих альбомів минулої декади, проєкт довгі чотири роки перебував у замороженому стані, і лише наприкінці цього літа Дубровський почав тизерити в соцмережах новий матеріал. Усі пости в профілі Octopus Kraft в Instagram зникли — на зміну їм прийшов Нуль, що ознаменував перехід до нового етапу творчості.
Катарсис, спустошення й очищення, порожнеча як єдинопочаток і єдинокінець, повернення до основ — "Нуль" звучить, наче саундтрек до початку часів, коли планетою ще не ходила жодна жива істота. Сирі, емоційні й надривні тваринні епізоди тут змінюються не менш сирими та тваринними хвилинами електронного спокою, створюючи ту саму вогку "октопусівську" атмосферу. Це все ще постметал із вкрапленнями прогресиву, проте саме електроніка найважливіша в "Нулі": замість звичних для жанру клішованих построкових текстур Дубровський використовує кінематографічні ембієнтні пасажі, індастріал, різноманітні шуми, випадкові наспівування і спокенворд. Складається враження, що певні музичні епізоди створювалися як супровід до авторського кіно про створення світу — настільки вони вражають своїм грандіозним монументалізмом.
З перших секунд альбому стає зрозуміло, що грати старі сладжеві рифи Дубровському вже не цікаво — у порівнянні з минулими релізами на "Нулі" істотно побільшало різноманітних прогресивних елементів. Вкупі з експериментальною електронікою вони інколи звучать занадто специфічно й, буває, вибиваються зі щільного й масивного "октопусівського" звучання, надто не запам’ятовуючись — у цьому контексті, оглядаючись на "Крізь тисячі лісів", можна заявити, що "Нуль" однозначно не такий лаконічний, як попередник.
Втім, "Нулю" є, чим потішити слухача: "Ангели" тут виділяються прямолінійністю, "Забуття" — моторошним програшем, під "Юність" і "Океан" млієш від всеохопної краси, що її вдалося створити Юрію Дубровському, а в "Смороді" й "Останньому" збереглося найбільше того самого (дрогобицького, ще не франківського) "Октопусу". Зокрема, чудовим завершенням альбому стала атональна скрипка від авангардистки Катаріни Гривул у фінальній композиції "За межею". Цікаво, що крім колег по Nug (Юрій Попов і Богдан Калинець) та колишніх учасників Octopus Kraft (Дмитро Двугрошев), повноформатник допомагав записувати Вадим Баюк, ударник АННА, а над мастерингом працював Сергій Нестеренко, гітарист того ж гурту. Справжня тяглість поколінь українського постметалу!
"Нуль" більше вражає концепцією й атмосферою, ніж рифами та ґроулом. Абстрактний, туманний, розмірений — під нього хочеться розглядати чорно-білі кадри з архітектурою бруталізму, як у "Останніх і перших людях" Йоганна Йоганнссона. Юрію Дубровському знову вдалося передати власне бачення світу через музику, і ця спроба різниться від минулих — уперше звільнення від страху й болю настає через спокій і споглядання, а не агресію й руйнацію.
Octopus Kraft — дрогобицький постметал гурт, сформований у 2011 році. Дискографія нараховує три повноформатні альбоми, ЕР та сингл. Наразі серед усіх учасників залишився тільки засновник — Юрій Дубровський. Проєкт є повністю студійним.
Нагадуємо, на сайті є багато матеріалу, присвяченого творчості Юрія Дубровського:
Рецензії:
Octopus Kraft у мережі:
https://octopuskraft.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/octopuskraft
https://www.instagram.com/octopuskraft/
1. Ангели
2. Забуття
3. Юність
4. Сморід
5. Океан
6. Простір
7. Останній
8. За межею