Колекціонери чи пірати: чому музику досі завантажують на фізносії

Історія споживання культурної продукції багато говорить про суспільство, такою ж промовистою є звичка до завантаження музики чи звичка щомісяця платити за її прослуховування. І все-таки, чи стримінги прищепили нам звичку платити за контент і, якщо так, чому люди досі нелегально завантажують музику на фізичні носії? Шукаємо крапки для "і" у цьому матеріалі.

Ведення папок із музикою, заповнення всіх полів з інформацією про неї, вибір обкладинки в гарній якості та в потрібному форматі, аби її не перетискало на маленькому екрані старого mp3-плеєра, й, нарешті, збереження на портативних пристроях — більшість тих, хто дііійсно любить музику, знайома із цими процесами на рівні чогось рутинного. Проте є дещо непристойне в тому, звідки іноді походили вражаючі музичні колекції раніше — вони були завантажені зі сторонніх сайтів, куди зазвичай потрапляли піратськими шляхами.

Теплі спогади про мертвий нині ex.ua, про Zaycev.net, який нещодавно перетворився на стримінгову платформу, та навіть про встановлений у ста мільйонів людей uTorrent вкупі із різними додатками для браузерів, що дозволяють завантажувати музику й не тільки, обіймають чудову епоху, у якій платити не треба було ні за що, а отримати можна було все. Існування таких зручних ресурсів ну просто не могло не сформувати в меломанів шкідливу звичку, але шкідлива вона насамперед не для правопорушників, як це в ідеалі прописав закон, а для артистів.

Screenshot_161

В Україні питання піратства регулює Закон України "Про авторське право й суміжні права". За порушення його норм передбачені адміністративна та кримінальна відповідальність. Однак, згідно з дослідженням Soundbuzz, станом на 2020 рік в Україні з використанням контенту без дозволу стикались майже 39 % авторів/виконавців пісень і лише 15,6 % з них змогли обстояти свої права (тобто кожен шостий автор, чиї права було порушено). Загалом же автори цього документу описують ситуацію з авторськими та суміжними правами в нашій країні як катастрофічну.

Масла у вогонь підливає Telegram, третій за популярністю месенджер в Україні та найпопулярніший саме серед молоді, який міжнародна організація IFPI нещодавно додала до переліку сайтів, що сприяють піратству. І дійсно, ми особисто ознайомлені з діяльністю деяких музичних оглядачів, що просто завантажують музику файлами у свої канали, де сучасна молодь, начебто свідома таких цінностей, як авторське право, оплата праці тощо, безкоштовно споживає культурний продукт.

Переходячи від "чорного" до "білого", скажемо, що авжеж є й легальний спосіб завантажувати музику — купувати її. Також улюблені композиції можна слухати онлайн чи завантажувати по підписці прямо в додатках стримінгів, після чого музика залишається доступною в офлайн-режимі. Але тут, як і у всьому, є свої нюанси, які якраз склали основу для деяких причин із нашого переліку.

То чому люди досі крадуть музику?

Ми провели невеликий моніторинг різних форумів з обговореннями на цю тему, тих самих Telegram-каналів, поспілкувалися з окремими людьми, дізналися думку власника піратського ресурсу та виокремили для вас основні причини такої поведінки у 2022 році.

— Завантаження музики дає слухачеві гарантію на володіння треком, який не зникне в разі закінчення підписки на стримінг

Дійсно, завантаження треку зі стримінг-сервісів загрожує вам тим, що в разі відмови від підписки ви ризикуєте втратити можливість слухати всі свої додані треки. Більше того, бувають випадки, коли артист йде з якоїсь платформи й забирає звідти свою творчість як, наприклад, це було із Нілом Янгом, його друзями Crosby, Stills & Nash та кількома іншими артистами, які були незгодні із політикою Spotify.

"Попри ризик втрати, у 2022 році все ще є багато вагомих причин зберігати цифрову колекцію на локальних хард-дисках, а не через службу підписки, що базується на хмарному сервісі. Найважливішим є контроль: отримавши запис, ви володієте ним назавжди, незалежно від того, чи залишиться видання доступним на фізичній копії або як підуть переговори між юристами обраного стримінгового сервісу та правовласниками музики", — йдеться в матеріалі Pitchfork про колекціонерів музики саме в цифровому форматі.

То чи можна завадити подібній ситуації? Будьте певні — так. Більша частка артистів все-таки зацікавлена в заробітку грошей своєю музикою, тож є безліч місць, де її можна купити й завантажити на власні пристрої легально та назавжди — серед них, наприклад, відомі всім iTunes, Amazon чи Bandcamp.

— Інтернет зникне

Вам не привиділося — це побоювання досі існує серед людей, які живуть у 21 столітті. Багаторазово спростоване, це припущення займає голови тих, хто оточує себе улюбленими мелодіями, ніби ідолами, які от-от підуть із їхнього життя. Тим не менш, ця причина є, на неї ми натрапили на форумах з обговоренням цієї теми.

Користуючись із нагоди, повторимо очевидне ще раз — весь інтернет і одразу не може хтось відключити! Проте реальнішою ця причина виглядає, якщо ми говоримо про регіони із поганим інтернет-забезпеченням, мешканці яких не можуть насолоджуватися підпискою на стримінги, або ж навіть звернемося до цілком свіжого досвіду окупованих українських територій, де росіяни відключали увесь зв’язок.

Звісно, у випадку форс-мажорних обставин підготуватися не вийде й бажано, аби така потреба й не виникала, але до першої категорії можна застосувати попередню пораду — музику до душі можна просто придбати. Не в один день, а поступово купувати та завантажувати найулюбленіше.

— Доступ до рідкісних файлів

Регулярною причиною для завантаження музики й, напевно, найваліднішою з усіх наявних, люди називають те, що деякі альбоми чи окремі композиції, або версії композицій, загублені навіки для сучасних музичних платформ, але залягли в zip-архівах якихось старих форумів чи сайтів, про існування яких знають лише ті, кому це важливо. А ті слухачі, які колись встигли урвати певні музичні рідкості, легально чи ні, іноді діляться своїми знахідками на торрент-обмінниках, і як тут втриматися?

Поширеною також є практика заливати рідкісні релізи на Youtube.
Часто це єдине місце, де можна знайти українські релізи 70–80–90-х і навіть 2000-х

Але, зважаючи на цей очевидний недолік сучасних сервісів, ми припускаємо, що кількість подібних мисливців за рідкостями не така велика. Так само є невеликою й роль розшукуваних файлів в економіці музичного ринку, оскільки останні, можна сказати, просто знаходяться поза ринковою системою.

До слова, архів рідкісних старих релізів є й на форумі Неформату, але оскільки подібні файли там перемішані з цілком доступними легально, ми поки тримаємо його закритим.

— Нездатність оплачувати задоволення

На жаль, не всі люди у світі й в Україні в тому числі можуть собі дозволити купувати музику. І нехай чимало слухачів оплачує підписку, окрема купівля альбомів чи навіть синглів у доповнення до цього б’є по кишені. Особливо ця фрустрація стосується підліткової аудиторії та студентів, які формують левову частку активної фанбази сучасних виконавців — роблять репости, носять мерч, малюють фанарти та іншими способами поширюють образ своїх кумирів. Але підписка таки може задовольнити не всі потреби.

Screenshot_15

Що ж, тоді єдиним правильним вирішенням цього питання, що спадає на думку, буде розділити суму бажаного релізу між кимось — однодумцями з якогось форуму чи між друзями. І нехай ви поділитеся цим альбомом між собою, все-таки бодай один свіжий грошовий внесок буде кращим за багаторазову крадіжку одного й того ж, придбаного 10 років тому, файлу.

— Цифрова силогоманія

Якщо ви завантажуєте настільки багато музики, що не може йти й мови про те, щоби платити за таку її кількість, ми маємо для вас погані новини… Цифрова силогоманія — така ж патологія накопичення, як і у світі фізичних речей. Щоправда, у випадку неконтрольованого завантаження файлів із відкритого доступу, у тому числі музичних, ви заощаджуєте, тоді як фізичне накопичення майже неможливе без жодних витрат.

Терабайти музики в приватній колекції на комп’ютері мають більше спільного із "володінням", аніж із реальним споживанням. Тож, якщо це про вас, пропонуємо прочитати наступний матеріал і зробити відповідні висновки.

— Високі вимоги до звучання музики

Музичні сервіси, особливо ті популярніші, лише зараз дійшли до можливості стрімити музику у форматі lossless. Apple Music додав таку можливість буквально нещодавно, а Spotify тільки-но поділився оптимістичним анонсом щодо свого hi-fi сервісу. Раніше ж українські прихильники lossless формату вибору практично не мали й зазвичай надавали перевагу сервісу Deezer.

Бажання слухати музику справді якісно цілком зрозуміле, однак у частини слухачів це спричинило хибне уявлення про те, що формат Mp3 — це якась демо-версія пісень, що не регулюється законом.

ьп3164)

Скрін з обговорення доречності поширення музики файлами на Телеграмі

З огляду на таке вільне трактування слова "піратство", ми хочемо нагадати про його істинне значення в контексті неправомірного завантаження музики з інтернету — вчинення будь-яких дій, які визнаються порушенням авторського права і (або) суміжних прав із використанням мережі інтернет. Тож, незалежно від формату, у якому ви завантажуєте музичний файл зі сторонніх сайтів, ви порушуєте закон та шкодите музичному ринку!

Адмін музичного Телеграм-каналу, на якому ми знайшли подібне трактування і який регулярно викладає чужі пісні для завантаження й тим самим позбавляє своїх підписників обов'язку платити за продукт (хоча водночас закликає підтримувати гурти), пояснив свої дії так:

"Моя мета поширити український андеграунд у маси, щоби він вийшов із тіні. Усі релізи я публікую з усіма стрімінг сервісами, правильним плейлистом, а також зі мп3-файлами в нормальній якості (а міг постити з флак-архівами, но цього не роблю). До чого я це веду — да, я займаюсь так сказати піратством, що викладаю тут треки, но повірте, якщо хтось захоче послухати на халяву, то він знайде їх десь в іншому місці, а я тут для вас роблю вибір слухати на стрімінгах чи слухати в телеграмі". (ред. збережена оригінальна граматика)

Примітно, що цілі Неформату й цього адміна збігаються, а от методи їхнього досягнення — ні. Таку ж політику "trying before buying" частково веде Bandcamp та вів покійний нині Kingdom Leaks, але не для того, щоби ми ними зловживали. Як правило, обидва ресурси мали б заохочувати нас купувати музику, винагороджувати старання виконавців.

На тому ж Bandcamp виконавець має можливість обмежити кількість безкоштовних прослуховувань, але якщо слухач вирішить обійти це налаштування (що доволі легко зробити), то в гурту все одно залишиться хоча б статистика, яка є корисною для розуміння аудиторії. Врешті поширювати чужу інтелектуальну власність довільним способом і без дозволу виконавця просто неетично.

Що далі?

Загалом, стримінги змінили наші звички на краще — ситуація із протизаконним завантаженням музики у світі розвивається на користь артистів. Сьогодні лише 38 % людей продовжують цю темну справу, у той час як тенденція свідомого споживання тяжіє до покращення — більше людей підписуються на стримінги, доєднуються до сімейних підписок та знаходять інші способи легального прослуховування музики, у тому числі її правомірного завантаження, яке залишається актуальним у 2022 році.

286026149_5171122262977353_4172222190063710498_n

За даними дослідження Kantar Ukraine, у квітні цього року Youtube Music вперше потрапив до 20-ки найпопулярніших застосунків на телефонах українців, користувачів Android

Точну статистику користувачів стримінгових сервісів в Україні знайти складно. Але є інші дані. За результатами 2020 року, Україна входила до Списку 301, який фіксує ринки піратства та контрафакції. Єврокомісія в щорічному звіті про захист прав інтелектуальної власності в третіх країнах залишила Україну в списку країн другого пріоритету поряд з Індією та Туреччиною. Це означає, що українці й далі користуються нелегальним контентом. У підсумки 2021 року Україна не потрапила через війну.

Ці дані підтверджує й дослідження GfK Ukraine за 2020 рік, що показує наступну ситуацію:

71 % українців завантажують музику з піратських файлообмінників;
29 % українців завантажують музику з торентів;
13 % українців завантажують музику з платних ресурсів;
80 % українців використовують одночасно й легальні, і піратські ресурси для прослуховування музики.

Screenshot_14

Дослідження GfK Ukraine, 2020 рік

Наостанок додамо, що Неформат проти будь-якої форми піратства, особливо коли йдеться про українських виконавців, й особливо про андеграундних. Якщо ми справді прагнемо розквіту цієї сцени в Україні, то маємо підтримувати музикантів усіма доступними силами та засобами.    

Neformat.com.ua ©