Знайомство з лейблом Mystictrax: українська музика містичного майбутнього
Mystictrax починався як лейбл-містифікація, що начебто розсилав свої радіоактивні касети прямісінько із Чорнобиля. Зараз же засновник Володимир Барановський (Lostlojic) змінив політику й докладно розповідає про всю свою діяльність.
Як виник лейбл mystictrax
У 2019-му, після легкого розчарування у вініловому лейблі Noneside (продажі йшли погано), я вирішив зробити окремий лейбл із більш доступними форматами релізів на касетах. Назву "mystictrax" запозичив із треку Михайла IV Mickey (також Luschn), що вийшов на вінілі Noneside. Загалом я люблю містифікацію і усілякі посилання на попкультуру, тож тут вирішив зробити посилання на інший свій проєкт.
Спершу я хотів залишитися нікому невідомим, тому першу збірку "Lost Signals Vol.1" (2019) організовував під видуманим ім’ям — хотілося створити ареол таємничості навколо лейбла. (Взагалі я фанат музиканта Burial і завжди мріяв видавати музику інкогніто). То була збірка з техно й даб техно від наших, зарубіжних та, на жаль, і російських артистів. Те, що музика не "внє палітікі" до мене доходило досить довго, але десь у тому ж році я вже потроху почав шось розуміти, тож того релізу вже не знайти ніде.
Той самий трек, що дав назву лейблу
Я дуже надихнувся американським лейблом Underground Resistance та насамперед гуртом Drexciya: вони вигадали повністю свій світ підводної розвинутої цивілізації та присвячували свої альбоми подіям, що відбуваються у їхньому всесвіті. Тож перший реліз я описав як збірку сигналів із супутника Марсу Фобоса, які вдалося зловити лабораторії десь у лісах Чорнобиля. Іван Lectromagnetique попросив мене підписати, що мастеринг зроблений ним десь у Чорнобилі, тож надалі я почав підписувати всюди, що лейбл розташований там. Також посилки покупцям я висилав з адресою Чорнобиля. Через це щасливі власники касет знімали відео, як вони в рукавичках обережно розпаковують посилку, бо вона ж, мабуть, радіаційна :) Навіть запитували, чи світяться касети в темряві :) Але організовуючи промо кампанію для релізу я зрозумів, що часи таємничості й такої романтизації вже в минулому — настала ера чесності. Медіаресурси, які я просив написати про лейбл, відповідали мені, що ми несповна розуму, і вимагали надати правдиву інформацію, хто я і звідки. Ну й довго залишати все в секреті було напрочуд складно, адже треба було й організовувати івенти, і зустрічатися з людьми, тому досить скоро я вже підписувався реальним ім’ям.
Трохи згодом я знайшов український лейбл із 90-х, що випускав польові записи народних співів на касетах і називався Українська Експериментальна Лабораторія Фольклору, що мене дуже вразило, тож зараз я підписую всюди більш широку концепцію лейбла Mystictrax як Ukrainian Experimental Laboratory of Sound.
Формат
Головна спеціалізація лейбла зараз — українська електронна музика різних жанрів, сповнена містики, обов’язковою складовою якої має бути футуристика. Українська музика містичного майбутнього. Із цього року я намагаюся перейти знову на систему запрошення нових артистів до співпраці та відмови від прослуховування демо всіх охочих, в основному, через те, що не дуже встигаю випускати всіх і вишиковується черга на роки вперед. Загалом хочеться підвищувати якість релізів.
Мені цікаві різні неординарні формати. Якось я зробив реліз Романа Monotronique "Сюїта для комп’ютерів" на Zip-дискетах 100mb, які шукав по всій країні на OLX, оформив по-новому, усе це справило враження на колекціонерів, тож реліз розкупили досить швидко. Правда, є сумніви, чи хтось взагалі зміг прочитати дані з тої дискети, адже для цього треба мати спеціальний дисковод.
Також уже декілька релізів я зробив на USB-флешках, які можна носити на шиї з ланцюжком (збірка "Multiverse") або на намисті, що я плів для альбому Poly Chain "Fairy Disco". Також є багато релізів на касетах. Загалом я реалізовую свої дизайнерські амбіції, бо люблю оформлювати якісь фізичні, реальні речі, окрім банерів і сайтів.
Релізи лейбла на фізносіях
Усі релізи можна придбати на Bandcamp, також через деякий час вони з’являються і на стримінгових сервісах. Спершу я був проти стримінгів, адже вони реально обкрадають артистів. Але я також розумію, що багато нашої музики просто залишається недоступною для людей, що не колекціонують касети чи файли на комп’ютері, тож зараз релізи доступні для всіх охочих на всіх платформах.
Плейлист лейбла на Spotify
Я змінив свою думку про стримінгові сервіси після того, як мій трек "Bayraktar", що я зробив у перші дні повномасштабного вторгнення, отримав широку підтримку у світі у вигляді сотень тисяч прослуховувань, що конвертувалися в майже 1000 доларів, які я, як і всі інші кошти з лейбла, задонатив на армію. Користуюсь діджитал дистрибуцією від Symphonic, претензій до них не маю, хіба що великі відсотки при виведенні коштів, але я не знаю, де їх можна мінімізувати, адже це глобальна проблема — світова економіка дуже обмежує Україну, а кошти з Bandcamp досі доводиться виводити через Paypal знайомих із Чехії.
Трек, який змінив думку Володимира про стримінги
Дискографія
Наразі в дискографії лейбла 30 різноманітних релізів, серед них альбоми, збірки та EP.
Мій особистий топ релізів це загалом альбоми, що, на мою думку, розширюють рамки стилів і поняття музики. Щось нове, що я до цього не чув, що мене вразило й не залишило вибору, окрім як видати це, і я пишаюся, що мені вдалося бути причетним до тої краси. Отже:
1. Сум — Географія Особистості
Прекрасний альбом-співпраця Максима Whaler та Майї, сповнений пісень і мелодій, максимально автентичний український новітній продукт. На трек "Яблуня" з альбому ми недавно випустили кліп, знятий режисеркою Maryna Shkrabaliuk, зацініть.
2. Smezkh — Полісся
У Кременчуці є унікальний музикант, що дуже дивним своєрідним методом створює музику за 3d арт — це Віталік Smezkh. Його альбом "Полісся" сповнений місцями атональної, епічної музики, зі звуками, що я не маю уявлення, як він їх зробив. Це явно щось нове, щось магічне, щось наше круте.
3. Sumbur — Hidden Pattern
Харків’янин Данило Sumbur під час цього вторгнення написав інтригуюче потужну музику, у якій переплітаються безліч емоцій, що, на мою думку, доволі вдало описують і мої особисті емоції від цього нового дивного світу боротьби. Недавно ми робили презентацію альбому й лайв перформанс у барі Хвильовий, було дуже круто.
Тизер альбому. Реліз запланований на 2 березня
4. Разом за Україну (Збірка від Mystictrax x Standard Deviation)
Пишаюся своєю причетністю до величезної (65 треків) збірки, у якій українські електронщики, навіть зовсім новачки, переплели свої композиції зі світовими велетнями як-от Laurent Garnier, Ben Sims, Bjarki… Загалом завдяки цій компіляції ми зібрали понад 15 000 євро для українських фондів.
5. Lostlojic — Herograve
Ну й раджу послухати мій альбом, що переповнений культурними посиланнями на українські твори та події, кінематограф та поезію, що я намагався вписати в новітню електроніку.
Для чого потрібні лейбли?
Думаю, що творчі люди зараз можуть власноруч релізити музику, навіть не звертаючись до лейблів. Усе частіше до мене приходять артисти з уже готовими концепціями, обкладинками альбому й навіть кліпами. Викликає повагу пропрацьованість матеріалу, і по суті, мені нічого не залишається робити, хіба що організувати невеличке промо, хоча із цим деякі музиканти справляються краще за мене.
Завдяки лейблу музикант може розширити аудиторію і знайти свого слухача, на більш вигідних умовах розмістити музику на всіх платформах. На мою думку, у нас усе ще не вистачає крутих музичних менеджерів, для мене стало легким шоком, коли виявилось, що я не остання людина в цій індустрії. Адже це навіть не моя основна робота, я тим усім займаюся після всього іншого. Я вбачаю роль лейблів у музиці як артдирекшн та упаковка в повноцінний продукт релізу артиста. Для цього треба мати хист до вловлювання тенденцій, мати гарного цензора в собі, злегка стратегічне мислення, розуміти свою відповідальність за культуру, і звісно ж, любити музику й бажати робити її кращою.
Альбом Andrii Kunin "Peretyn" виходив на Mystictrax у жовтні минулого року
По суті, артист отримує від нас концептуальне оформлення релізу, промо, мастеринг від звукорежисера.
Наші підписники отримують сповіщення про нові релізи. Просуваємо їх загалом через свої сторінки та розсилаємо пресрелізи до наших та зарубіжних медіа, іноді робимо прем’єри треків у Soundcloud та Youtube блогах. Цьогоріч я хочу більше робити відео контенту, поступово опановую мистецтво створення кліпів.
Артворк
Частіше за все я власноруч усе оформлюю, але трохи перестав якось справлятися, попросив зробити знайомих дизайнерів і побачив у таких колабораціях ще й із візуальними артистами ще одну можливість донести продукт до людей, колаборації це круто :) Тож зараз троє 3d художників створюють обкладинки до наших релізів. Загалом як ТЗ у нас є загальна тематика музичного альбому, у всьому іншому я довіряю естетичному смаку художників. А ну так, вони мають бути футуристичними, тактильними, не вульгарними й не попсовими.
Обкладинки лейбла Mystictrax
Юридичні нюанси
У юридичному плані в нас усе, на жаль, ще тримається на дружніх відносинах, але поступово я почав оформлювати невеликі договори з музикантами, суть яких полягає в тому, що вони дають мені право розпоряджатися їхніми творами.
З коштами буває дуже різна ситуація, іноді релізи не відбивають навіть ті невеликі інвестиції, що ми витратили на мастеринг треків. Останнім часом релізи почали заробляти, десь від 100 баксів вдається заробити. Краще купуються збірки, а також мерч та фізичні носії. Найприбутковіший реліз зараз — це альбом Саші Poly Chain, загалом він заробив станом на зараз десь уже понад 600 доларів, що ми задонатимо на "Повернись Живим".
Що змінила війна?
Я вирішив для себе вже досить давно, що пора робити максимум можливого, відточувати робочі схеми й насолоджуватися цим життям, а тепер це відчуття максимально загострилось. Легке відчуття того, що кращого часу в житті може не відбутися, мене достатньо мотивує. Ще я пообіцяв собі все життя покласти на створення українського культурного контенту, україноцентричного, українськомовного, з повагою до нашої культури. В ідеалі я хочу створити стилі, жанри та піджанри музики, слухаючи які, люди одразу розумітимуть, що це щось українське, і це буде крутим.
Раніше кошти з лейбла я віддавав музикантам, але тепер частіше за все ми разом просто вибираємо фонд, до якого спрямовуємо ці кошти, за винятком випадків скрутного становища музиканта, якому ці кошти необхідні тупо на їжу.
Минулоріч у лейбла вийшло одразу кілька благодійних збірок, які були присвячені зокрема медичному батальйону "Госпітальєри", батальйону "Азов" та загалом Збройним Силам України
Плани
У мене є три різні варіанти плану релізів цього року :) По-перше, є просто черга з релізів, що внаслідок різних обставин очікують пів року або навіть рік на реліз, їх буду поступово видавати. Між ними періодично виникають ідеї зробити щось цікаве, що я повз чергу і створюю. І третій підхід я визначив для себе на початку року — це інтеграція українського у світовий музичний контекст, тобто намагатимуся робити колаборації з європейськими митцями.
Це питання, до речі, якраз гостро обговорюється в колах електронних музикантів, адже всі ми зіштовхнулися з деякою стелею в кількості слухачів, якшо розраховувати лише на українського слухача. Також стало зрозуміло, що не слід концентруватися лише на внутрішньому багатстві української музики. Краще розглядати й подавати нову музику в контексті світової. Тому в цьому році планую суміжні релізи з європейськими авторами, ремікси, а також мікси від дружніх нам зарубіжних лейблів в ефірі передачі Mystictrax на локальному Gasoline Radio та інших радіостанціях світу. Так би мовити, обмін досвідом.
Раз на місяць Володимир ставить на Gasoline radio нові релізи, розповідає про артистів та плани лейбла
Усі три підходи я комбіную за обставинами. Почав рік із власного альбому, що ніяк не встигав випустити через те, що займався альбомами інших музикантів, так би мовити, трошки приділив часу й собі :) Далі в планах альбоми від Sumbur, Bodro & Rusiiik, Symonenko, Revshark, Katro Zauber, хочеться знімати кліпи за можливості.
Mystictrax у мережі:
https://www.instagram.com/lostlojic/
https://www.instagram.com/mystictrax/
https://linktr.ee/mystictrax
Більше матеріалів про лейбли тут.